Ett ögonblick. Hämtar sidan.....
bg

Personligt varumärke

Personligt varumärke

Medvetet varumärkesarbete bör alla hålla på med, företagare eller ej. Är du aktiv på sociala medier marknadsför du dig själv, hela tiden. Allt du skriver, kommenterar, delar och så vidare definierar för andra vem du är. Punkt. Då är det en bra idé att tänka på vad du gör på sociala medier. Och även vad och hur du gör i verkliga livet. Samt hur det påverkar andra. I alla fall om du är intresserad av att i någon mån styra andras uppfattning av dig = ditt personliga varumärke.

Jag har alltid fascinerats av hur vi människor påverkar varandra. Redan som barn hade jag långa känselspröt, som kände av människors sinnesstämningar, känslor och beteenden. Och anpassade mig till den rådande stämningen samt ändrade mitt eget beteende för att passa in. Detta är ett helt naturligt beteende för oss människor, för mig utvecklades det till en fascination och, ja, faktiskt, en passion. Det vill säga: vad är det vi gör som påverkar andra? Hur gör vi? Och varför? Vad är avsikten? Vad vill vi uppnå? De här frågorna har upptagit och upptar, mer eller mindre, hela min vakna tid.

När du tar dessa frågor på allvar, dvs vet ditt syfte med din kommunikation och kommunicerar därefter, så sysslar du med varumärkesarbete. Idag pratar många, inklusive jag själv, om att det är viktigt att vara genuin/autentisk/äkta. Betydelsen av det är att vi behöver låta våra ”äkta jag” leda oss i livet, till exempel hur vi presenterar oss själva, hur vi driver våra företag med mera. Varför? För att det inte finns någon som är exakt som du, och därför blir DU din största marknadsfördel.

Vad är då ett ”äkta jag”?

När jag startade mitt företag var ett ”äkta jag” inte något som var i hetluften, precis. Året var 2000 och då var det fortfarande vanligt att ensamföretagare skrev: ”Vi levererar”, ”Vi är kundorienterade” och så vidare. Fastän det endast fanns EN person i företaget… Uppfattningen var nämligen att om du som företagare skulle ha någon som helst chans på ”marknaden” så behövde du framställa dig som att du var ett ”vi” = att ditt företag var större än dig själv. Du som enskild person var mindre viktig, vad du tillsammans med de andra i ”vi:et” kunde leverera var viktigare. Förståeligt nog blev det lite krystat. I presentationer, i texter, på hemsidor med mera. Är man ensam i sitt företag så är man… (Här tycker jag det är på sin plats att poängtera att på den här tiden förordades detta ”vi:ande” av företagsrådgivare, coacher med flera. Inte konstigt att så många, liksom jag, skrev ”vi”.)

Idag är ”mitt äkta jag” självklart och faktiskt något som förväntas av mig. Det har gjort mitt varumärkesarbete betydligt enklare. Låt mig förklara. Det kanske kan inspirera dig.

Jag är Cath och mitt företag heter Comcath. Namnen associerar omedelbart till ”katt” och det är förstås ett medvetet val från min sida. ”Katt” är lätt att komma ihåg och dessutom är det en tacksam företeelse att illustrera och hitta bilder på (vet ni hur många kattbilder/-illustrationer det finns på nätet? 🙂 ). Dessutom älskar jag katter. Det viktigaste med namnen, dock, är att jag själv, som person, gör mitt yttersta för att leva ett ”kattlikt” liv, vilket definieras på det här sättet:

Livsstils-katten
Katten i boken är gjord av Anneli Pettersson, Amala+Kamala.

”Katten symboliserar en varelse som är mycket mån om sitt välbefinnande, tar väl hand om sin kropp och vårdar sin själ. Katten sover tillräckligt mycket för att kunna hantera stressituationer som uppkommer. Den äter bra mat och på regelbundna tider, motionerar regelbundet och kommer ihåg att stressa av emellanåt. Sin inneboende biologiska klocka följer katten så att dess välbefinnande ökar.”

Texten formulerades 1993, av mig, som en inledning till boken Livsstil & Skiftarbete. (En bok som jag producerade och layout:ade för Statens Institut för Psykosocial Miljömedicin, Karolinska Institutet, Västerås Stads Kraftvärmeverk AB samt Kommunhälsan Västerås. Boken handlar om livsstilsfaktorer (mat, motion, stress, dygnsrytmer, sömn) och dessas betydelse för hälsan, och katten valdes för att illustrera en hälsosam varelse.) Arbetet med den här boken förändrade min värld. I samtal med flera forskare (bland annat Torbjörn Åkerstedt, Peter Hassmén, Maria Lennernäs) fick jag ta del av de, på den tiden, senaste rönen om ”hälsa” och insåg på djupet vikten av att ta hand om mig själv. Det påverkade dessutom mitt framtida val av företagsnamn och hur jag lever mitt varumärke.

De som träffar mig brukar minnas mitt namn och även mitt företagsnamn. Dessutom – när jag träffar en person för första gången är det inte ovanligt att hen utbrister: ”Cath! Ja, men dig har jag hört talas om”. Det är tacksamt. Utmaningen var att koppla mitt personliga varumärke till det jag sysslar med, det vill säga kommunikation. Företagsnamnet blev Comcath, som ju består av mitt namn och just ”kommunikation” (TACK Anneli på Amala+Kamala för din hjälp att hitta namnet!). De flesta förstår intuitivt vad Com i Comcath står för (”Communicathion”). Faktum är att jag i samband med min företagsstart bytte förnamn. Jag ville uttrycka mer vem jag är/vill vara. Namnet styr mig, det förpliktar, eftersom jag har en definition på vad ”katt” är (definitionen ovan). Vilket i sin tur gör det ”enkelt” för mig att marknadsföra mig, att föra fram mitt varumärke. Jag lever mitt varumärke, eftersom det utgår från mig, den jag ÄR (= en katt)..! Det vill säga: mitt ”äkta jag”.

Och om du var uppmärksam tidigare noterade du att jag INTE skrev att jag HETER Cath, jag skrev att jag ÄR Cath. Det är en väsentlig skillnad att vara något mot att heta något.

Nyligen fick jag en härlig återkoppling på att mitt varumärkesarbete fungerar. I en konversation med en person jag känt i dryga tjugo år kom mitt förnamns-byte upp. Först såg han ut som ett frågetecken. Sen utbrast han: ”Ja, men just ja! Det hade jag helt glömt bort. Du har verkligen lyckats med ditt varumärke!” 🙂

Mitt personliga varumärke och även mitt företags grafiska profil / varumärke bygger förstås på Katt-temat och är, som sagt, mycket tacksamt, i meningen ”det är enkelt”; Jag bär alltid något slags smycke med kattmotiv, har en uppsjö av kläder med kattmotiv, flera katt-väskor och har till och med en katt tatuerad på mitt ben.

Varumärkesinnehåll

Men varumärke handlar långt ifrån endast om färg, form, klädstil o dylikt. Mitt varumärke definieras framför allt av det jag gör och hur jag gör det: Vad och hur jag presenterar mig och mitt företag, vad jag säger, när jag säger det och till vem. Vad jag kommenterar på sociala medier, vilka inlägg jag delar och vad jag själv skriver, förstås.

Det handlar också om hur jag ser på mig själv och hur jag tar hand om mig själv. Min inre kommunikation påverkar enormt mycket hur jag framställer mig själv och hur jag bemöter andra, till exempel hur jag hälsar, hur närvarande jag är i situationen och om jag upplevs som lugn och harmonisk.

Därför är jag mån om att äta sunt och balanserat, motionera regelbundet och stressa av ordentligt emellanåt. För det påverkar mitt beteende. Vilket i sin tur påverkar mitt agerande. Som påverkar dem jag kommunicerar med. Varpå de skapar sin uppfattning om mig. Och mitt varumärke.

Läs definitionen på ”katt” ovan igen. Det är ganska tydligt att definitionen styr mig och mitt personliga varumärke, eller hur? Jag ÄR Cath och strävar efter att leva kattlikt. För mig är det enklare att vara mig själv (= mitt ”äkta jag”) än att spela någon slags ”affärsroll”.

Fundera på vilka värderingar, egenskaper med mera som du vill förmedla till dina kunder / presumtiva arbetsgivare / klienter etc. Kör sen på det. Fullt ut.

Då blir du tydlig.

©Cath-signatur 1

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

MENY