fbpx
Ett ögonblick. Hämtar sidan.....
bg

Corona. En kris. Flera förändringar.

Corona. En kris. Flera förändringar.

Vi har levt med Corona i drygt ett halvår nu. 

Och precis som många företag/organisationer under en längre tid har använt ordet ”digitalisering” för att förklara i stort sett allt som de förändrar börjar de nu använda ordet ”Corona” för att förklara detsamma.

Det är smått skrattretande. 

Corona-krisen är, ja just det – en kris. En kris kännetecknas bland annat av att ingen vet när den kommer att vara över eller hur det kommer att vara under tiden den pågår.

I Corona-krisens spår genomförs en mängd förändringar, som påverkar olika människor på olika sätt. Varje enskild förändring har sin egen gång, den lever sitt egna liv. Den borde få den uppmärksamhet den förtjänar.

Men så är långt ifrån fallet.  

Vill ett företag eller organisation att en förändring ska förstås av en kund, presumtiv kund, patient, medborgare och/eller andra behöver företaget/organisationen kunna ge svar på (åtminstone) följande frågor:

  • varför genomförs förändringen?
  • vad innebär förändringen? och
  • hur påverkar förändringen kunden, patienten etc. 

Idag har väldigt många företag/organisationer ETT ENDA SVAR på alla dessa frågor. 

Det vill säga: ”Corona”… 

Tänk ett varv till. Snälla. 

Det GÅR att ge mer information. 

Gör det. 

 

Exempel:

Ett företag underlåter inte att svara på mail och/eller telefon grund av Corona, företaget gör det för att det inte har tillräckligt med personal (många är kanske sjuka och/eller permitterade) och därför inte hinner svara. Eller så har företaget en urusel service-policy. Skyll därför inte på Corona när ni väl svarar! Be om ursäkt och berätta varför ni inte kunnat svara tidigare. 

En restaurang inför inte begränsade öppettider på grund av Corona, den gör det för att den inte har tillräckligt med personal, låga inkomster eller kanske har fått förbud att servera mat på grund av att den inte följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer för restauranger. Till exempel. När restaurangen inte ger information om varför, vad och hur kommer lätt spekulationer igång. Undvik det genom att ge mer information. 

En organisation höjer inte priserna på grund av Corona, den gör det för att kostnaderna har ökat och/eller intäkterna har minskat och därför behöver få in mer pengar. Kanske har underleverantörer gått i konkurs vilket inneburit att organisationen behövt upphandla nya underleverantörer. Med högre priser som följd. Kommunicera då detta när priserna höjs istället för att hänvisa till Corona. 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

MENY