Det här är en bok om strategisk förändringskommunikation. I praktiken. Boken vänder sig till dem som vill använda kommunikation i förändringsarbete. Målet är att få hela organisationer att medverka i förändring.
Boken går igenom vilka reaktioner som uppstår under förändringar och ger också praktiska kommunikativa verktyg för att påverka människor till att vilja bidra till förändring. Verktygen som föreslås är anpassade till de olika reaktionsfaserna i förändringskurvan. Vi kallar det målgrupps- och situationsanpassad förändringskommunikation – eller mangometoden.
Läs mer på www.mangometoden.se
Sagt om boken
“Äntligen en bok som hjälper chefer och förändringsledare att lyckas med förändringsarbete! Boken “Mango i huvet?” ger en helt ny förståelse av förändringsarbete på organisationsnivå, av förändringens olika faser, varför det ibland hänger upp sig och vad du då kan göra. Dessutom ger boken handfasta enkla råd och verktyg som underlättar i genomförandet av förändringar. Du som är chef eller förändringsledare – läs, begrunda och tillämpa Mango-metoden! Du kommer att märka stor skillnad! Både i hur förändringen tas emot och på själva genomförandeprocessen. Du märker skillnad inte minst i slutresultatet!”
Eva Kugelberg, leg psykolog, leg psykoterapeut, ledarutveckling & företagsutveckling, VD Kugelberg Ledarskap AB
“Medarbetarna är de som bär förändringen! Förändringsstrategi i all ära – får du inte med dig dina medarbetare så händer ingenting. Mango definierar förändringsprocessen utifrån ett medarbetarperspektiv och ger konkreta praktiska råd för hur du hanterar förändringens olika stadier. Läs och lär!”
Kari Österling/Mötesverkstan
“Författarna till Mango i huvet har lyckas med att förmedla kommunikation, förändringsarbete och förändringskommunikation på ett lättbegripligt sätt för en lekman inom området. Bitar föll på plats och jag ser att jag kommer få stor nytta av det jag läst i framtida projekt.”
Christina Sandberg, Financial Controller, Swedish International Development Cooperation Agency (SIDA)
“Boken ”Mango i huvet” kom precis när jag behövde den! Boken ger handfasta råd hur du ser till att få alla med på tåget, kanske inte alltid på samma vagn. En del kommer att sitta i loket, en del fastnar i bistron medan någon nästan inte hinner med tågets sista vagn utan hänger i dörrhandtaget när det börjar rulla. Någon kanske till och med blir kvar på perrongen och får ta nästa tåg. Hursomhelst – Att vara medveten om förändringskurvan gör förändringsprocessen enklare. Alltså ”Utan spaning ingen aning”! Bra att bli påmind om att ”se” alla medarbetare där de är, precis som de är och acceptera att en del är snabba och en del behöver mera tid. Det viktigaste är att se till att alla kommer i mål och får vara med att fira!”
Anneli Nilsson, Chef för kundkommunikation, Gävle Kommuns kundtjänst
“Det är en utmärkt skrift för att hämta insikt i och förståelse för förändringsprocessers förlopp. Stort fokus ligger på att beskriva de problem som kan uppstå och hur man kan vända dessa problem till något positivt, eller ännu hellre – undvika dem helt.”
Kjell-Arne Engberg, VD, Engberg-Gruppen