Jag ser kreativitet som kommunikationens syster. Du behöver kunna tänka kreativt ( = nyskapande, nydanande, uppfinningsrikt, påhittigt, fantasirikt, fyndigt) för att lösa olika kommunikationsutmaningar. Ingen kommunikationsutmaning är den andra lik, ej heller olika kunder och deras behov. Länge tyckte jag att jag inte var kreativ. Min definition av kreativitet var tidigare begränsad till att handla.. läs vidare →

19 Mar 2018
mars 19, 2018

Multiinspiration

Inga kommentarer

I helgen var jag på Skandinaviska Ledarhögskolans (SLH) Vårmöte i Örebro, för min egen personliga utvecklings skull. SLH:s Vårmöte kan sammanfattas som ett par dagars gottande i personlig utveckling, Mental Träning, NLP, kommunikation, coaching, ledarskap, stresshantering med mera. Den ena lysande föreläsaren efter den andra intog scenen och gav energi, glädje och aha-upplevelser genom sina.. läs vidare →

16 Mar 2018
mars 16, 2018

Nya Mangoiter!

Inga kommentarer

Varning! Här kommer lite skryt…!  I onsdags avslutade jag ännu en omgång av Mangoutbildningen för femton projekt- och processledare på Region Västmanland. Det är ofantligt roligt att utbilda i Mangometoden (= målgrupps- & situationsanpassad förändringskommunikation), som jag är grundare till. När kursdeltagarna dessutom ger sådana här kommentarer om utbildningen så blir jag naturligtvis oerhört glad: Mkt.. läs vidare →

När vi pratar om god kommunikation uppehåller vi oss ofta vid mottagaren av våra budskap, och jag är en av de första att förorda att vi behöver bli bättre på att lyssna på vår(a) mottagare. MEN – samtidigt får vi inte glömma bort att vår kommunikation med andra påverkas väldigt mycket av vår egen inre.. läs vidare →

Att kommunicera kan vara knivigt. Det finns en hel del möjligheter till att missförstå och bli missförstådd i vår dagliga kommunikation. Även om vi anstränger oss för att vara tydliga och konkreta finns det alltid en risk för att vi inte når fram till vår(a) mottagare. Det blir inte direkt lättare att kommunicera i tider.. läs vidare →

Häromdagen startade jag en ny utbildningsomgång av Mangometoden ( = målgrupps- och situationsanpassad förändringskommunikation) på Region Västmanland – ett av mina roligaste och mest utvecklande uppdrag. Utbildningen riktar sig till förändrings-, projekt- och processledare och det betyder att det i varje utbildningsomgång finns enormt mycket kunskap om och erfarenhet av förändringsarbete. Vilket i sin tur.. läs vidare →

14 Feb 2018
februari 14, 2018

Kommunikation för förändring

Inga kommentarer

Några gånger per år har jag ett guld-uppdrag: jag får göra workshops i kommunikation för personer som är ganska nya i Sverige. Uppdragsgivare är Jobbpunkt Mimer, en fantastisk organisation med tre riktiga duktiga medarbetare (Åke Larsson, Maria Lindelöf och Sandhya Randberg). De hjälper dessa relativt nya svenskar med coachning och andra verktyg för att de.. läs vidare →

Känner du igen uttalandet? Snart sagt ”alla” pratar om att vi måste vara förändringsbenägna, kunna förändras i en snabb takt och acceptera att förändring är en självklarhet. Och visst har du en fördel om du känner så och – framför allt – kan agera på det sättet. Då får du med största säkerhet ett visst.. läs vidare →

05 Feb 2018
februari 5, 2018

Körkort i kommunikation?

Inga kommentarer

Jag envisas med att definiera kommunikation, om och om igen. Jag upplever nämligen att det är en till stora delar glömd kunskap. Kommunikation kommer från latinets ”communicare” som betyder att man gör så att något blir gemensamt. Detta gemensamma skapande sker i samspel mellan människor. Samspelet mellan människor hjälper oss att förstå världen, så att.. läs vidare →