När förändringar genomförs är det väldigt vanligt att förändringsledningen kommunicerar med hjälp av metaforer. Naturligtvis i syfte att göra förändringen mer förståelig för de förändringsutsatta. Det kan vara bra att fundera ytterligare ett varv innan du som förändringsledare skapar dina förändringsmetaforer. Jag har genom åren stött på mer och mindre lyckade exempel. Här är några:.. läs vidare →

04 Maj 2018
maj 4, 2018

Magiska frågor

Inga kommentarer

Igår lyssnade jag på Charlie Söderberg, Balansekonomins grundare. Jag tycker han är en duktig föreläsare och igår gav han mig en riktigt tankeställare i och med att han uppmanade oss i publiken (mestadels egna företagare) att återkommande ställa oss följande två frågor: Vilken fråga är din verksamhet svaret på? Hur håller den frågan på att omformuleras? (Hur ser.. läs vidare →

Det finns enorma mängder budskap som konkurrerar om vår uppmärksamhet. Idag mer än någonsin då de flesta av oss rör oss i många olika medier, sociala (t ex Facebook, Snapchat, LinkedIn, Instagram, Pinterest…) och andra (t.ex. TV, radio, tidningar, magasin, poddar, bloggar …). Det betyder att vi utsätts för, och tar in, väldigt många budskap.. läs vidare →

Jag ser kreativitet som kommunikationens syster. Du behöver kunna tänka kreativt ( = nyskapande, nydanande, uppfinningsrikt, påhittigt, fantasirikt, fyndigt) för att lösa olika kommunikationsutmaningar. Ingen kommunikationsutmaning är den andra lik, ej heller olika kunder och deras behov. Länge tyckte jag att jag inte var kreativ. Min definition av kreativitet var tidigare begränsad till att handla.. läs vidare →

19 Mar 2018
mars 19, 2018

Multiinspiration

Inga kommentarer

I helgen var jag på Skandinaviska Ledarhögskolans (SLH) Vårmöte i Örebro, för min egen personliga utvecklings skull. SLH:s Vårmöte kan sammanfattas som ett par dagars gottande i personlig utveckling, Mental Träning, NLP, kommunikation, coaching, ledarskap, stresshantering med mera. Den ena lysande föreläsaren efter den andra intog scenen och gav energi, glädje och aha-upplevelser genom sina.. läs vidare →

16 Mar 2018
mars 16, 2018

Nya Mangoiter!

Inga kommentarer

Varning! Här kommer lite skryt…!  I onsdags avslutade jag ännu en omgång av Mangoutbildningen för femton projekt- och processledare på Region Västmanland. Det är ofantligt roligt att utbilda i Mangometoden (= målgrupps- & situationsanpassad förändringskommunikation), som jag är grundare till. När kursdeltagarna dessutom ger sådana här kommentarer om utbildningen så blir jag naturligtvis oerhört glad: Mkt.. läs vidare →

När vi pratar om god kommunikation uppehåller vi oss ofta vid mottagaren av våra budskap, och jag är en av de första att förorda att vi behöver bli bättre på att lyssna på vår(a) mottagare. MEN – samtidigt får vi inte glömma bort att vår kommunikation med andra påverkas väldigt mycket av vår egen inre.. läs vidare →

Att kommunicera kan vara knivigt. Det finns en hel del möjligheter till att missförstå och bli missförstådd i vår dagliga kommunikation. Även om vi anstränger oss för att vara tydliga och konkreta finns det alltid en risk för att vi inte når fram till vår(a) mottagare. Det blir inte direkt lättare att kommunicera i tider.. läs vidare →

Häromdagen startade jag en ny utbildningsomgång av Mangometoden ( = målgrupps- och situationsanpassad förändringskommunikation) på Region Västmanland – ett av mina roligaste och mest utvecklande uppdrag. Utbildningen riktar sig till förändrings-, projekt- och processledare och det betyder att det i varje utbildningsomgång finns enormt mycket kunskap om och erfarenhet av förändringsarbete. Vilket i sin tur.. läs vidare →