fbpx
Ett ögonblick. Hämtar sidan.....
bg

Metaforer i förändringstider

Metaforer i förändringstider

När förändringar genomförs är det vanligt att förändringsledningen kommunicerar med hjälp av metaforer. Naturligtvis i syfte att göra förändringen mer förståelig för de förändringsutsatta. Det kan dock vara bra att fundera ytterligare ett varv innan du som förändringsledare skapar dina förändringsmetaforer. Jag har genom åren stött på mindre lyckade exempel. Här är några:

  • Krigsmetaforer är ovanligt vanliga. Det är lite riskabelt att använda sig av krigsmetaforer. Många människor reagerar mindre positivt på dem, vilket då gör att förändringen kan ses med mindre blida ögon. Det finns även forskning som visar att företagsledare som använder krigiska metaforer får säljare att glömma etiken…!
  • Kanske bättre att då använda metaforen att göra en resa? Till exempel till havs? Tänk då på att de som aldrig har seglat inte kan hänga med i alla termer. Att skota, vinscha och navigera mellan prickar, kobbar och skär är långt ifrån vardagsspråk för de flesta.
  • Sen kan man ju resa med tåg också. Då kan man ”riskera att bli kvar på perrongen om man missar förändringståget”. Det kluriga med ”perrong-metaforen” är att den har blivit så vanlig att den antagligen har fått ett löjets skimmer över sig. Lika bra att undvika den, alltså.
  • Förändring som konsten att bestiga ett berg är en metafor jag själv använt. Och slutat med. Det blir ju så himla jobbigt..! 😹   Risken är att de förändringsutsatta tycker att det är så oerhört jobbigt att det är lika bra att lägga av. Det vill säga: de väljer att inte vara med på förändringen över huvud taget.
  • Och så finns det förändringsledare som använder metaforer av den här typen: ”De finns de som bygger vindskydd istället för väderkvarnar”, ”Vi har många surdegar här”, ”Olyckskorparna kraxar” och så vidare.  Det vill säga: dessa förändringsledare visar tydligt vilka sorters personer man vill ha i sin organisation. Och vilka man INTE vill ha. Här är risken stor att de som inte känner att de är ”rätt sorts” personer helt struntar i förändringen eftersom de ju ändå inte passar in i företagets/organisationens mall.

Förhållandevis ofta är det mest effektiva sättet att säga som det är. Utan några som helst metaforer, liknelser eller annat. Typ:

”Vi ska byta datasystem och det innebär att vi kommer att få lära nytt.”

”Vi kommer att omorganisera och ca 100 medarbetare kommer få söka nya tjänster.”

”Vårt kontor behöver byggas om för att passa vår nya organisation. Det innebär att alla kommer att sitta i öppna kontorslandskap.”

Vad tänker du om användandet av metaforer i förändringstider?

©Cath-signatur 1

2 tankar om “Metaforer i förändringstider”

  1. Bra med rak kommunikation men jag vill också veta varför 😉. Varför måste vi byta system? Varför måste vi omorganisera? Osv

    1. Tack för bra återkoppling.
      Ja, naturligtvis är VARFÖR-frågan viktig.
      ALLTID.
      Och som jag upplever att du antyder i din kommentar: något som inte sällan ”glöms” bort.
      Utan ett tydligt svar på varför en förändring genomförs är det ytterst svårt för vem som helst att anamma den.

      Det allra bästa är naturligtvis om var och en av de förändringsutsatta ges tid och utrymme att hitta SITT EGET varför till de vill anamma, delta i och bidra till förändringen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

MENY