fbpx
Ett ögonblick. Hämtar sidan.....
bg

”Den mänskliga sidan av förändring”

”Den mänskliga sidan av förändring”

UtvecklasKatarina Moberg, VD för AS3 Svenska AB skriver på www.motivation.se att ”Förändringsprocesser handlar mer om människor än om siffror.”   Som förändringskommunikationskonsult kan jag bara hålla med och jag blir dessutom genuint glad över att fler skriver om detta faktum; att förändring framför allt är en mental process i varje förändringsutsatt medarbetares huvud. Katarina Mobergs artikel ger en mycket bra förståelse för vad det är som kostar i en förändring och att det behövs göras betydligt mer för att motivera medarbetare till att vilja delta, bidra och utvecklas i en förändring. Och därmed kunna minska förändringskostnaderna.

Det man oftast fokuserar på i en förändringsprocess är själva projektet, till exempel en flytt, ett nytt IT-system, ett nytt affärssystem, en ny organisation. Vad som händer på det mänskliga planet glöms ofta bort. Katarina Moberg ger ett realistiskt räkneexempel på vad en förändring kostar med hänsyn tagen till vad som händer med dem som ska göra förändringen möjlig, dvs medarbetarna. Vad kostar det när deras produktivitet går ner på grund av funderingar kring vad som ska hända? Vad kostar det när nyckelpersoner söker sig bort (mycket vanligt i förändringstider) och man måste rekrytera? Hur stort blir produktionsbortfallet innan den nyrekryterade är på plats och fungerar? Och så vidare.

I min och min kollegas bok Mango i huvet? Strategisk förändringskommunikation i praktiken (Recito förlag 2013, nyutgåva 2015) exemplifieras dessa kostnader i förändringskurvan. X-axeln visar arbetsenergin, dvs den energi som medarbetare använder till att utföra sina arbetsuppgifter. Vid en förändring läggs mindre energi på arbetsuppgifterna och mer energi på att fundera på och bearbeta förändringen. Ju djupare kurva, desto större produktivitetstapp. Och desto högre kostnader.

Kurvan

Illustration: Cissi Hultman (från boken ”Mango i huvet? Strategisk förändringskommunikation i praktiken)

Ledares/chefers viktigaste roll i en förändring är att hjälpa medarbetarna genom sina respektive förändringskurvor. Vi anser att väldigt mycket kan göras med hjälp av kommunikativa insatser. Och – olika kommunikationsinsatser behövs för olika faser i förändringskurvan och för olika individer. Det räcker inte att informera om att ”Nu förändrar vi!” och sen tro att förändringen blir genomförd. Varje fas är unik och kräver sina speciella kommunikationsinsatser. Vår bok är en handbok i hur man använder kommunikation för att genomföra effektiva förändringar.

valen
Illustration: Cissi Hultman (från boken ”Mango i huvet? Strategisk förändringskommunikation i praktiken)

Katarina Moberg behandlar även hon i sin artikel det faktum att chefer kan göra väldigt mycket för att hjälpa medarbetare vidare i sina förändringskurvor. Som sagt – en mycket bra artikel om ”den mänskliga sidan av förändring”, det vill säga den egentliga förändringen, för hur kan en förändring bli verklighet UTAN att medarbetarna väljer att delta, bidra och utvecklas i förändringen?

©Cath-signatur 1

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

MENY