Ja, i alla fall om man får tro Alexander Bard.
Hans analyser är alltid skarpa, finurliga och välunderbyggda samt levereras med en brutal rakhet. Redan 1995 förutspådde han hur internet skulle förändra vår vardag. Nu spår han att medierna kommer att dö. När jag läser intervjun med Alexander i helgens Resumé anar jag att han kan få rätt – igen! Förutom att sia om mediernas död slår han ett hårt slag mot allt skrikande idag och att det inneburit att ingen egentligen lyssnar på någon annan.
”I ett samhälle med få kommunikatörer fanns det gott om plats att skrika ut sina budskap. Nu är vi sju miljarder människor som skriker ikapp med varandra. De flesta lyssnar inte på varandra över huvud taget. 98 procent av alla Instagrambilder tittar ingen på. I ett samhälle där vi dränks av dynga letar vi efter några få kanaler som är trovärdiga och har ett bra innehåll.”
Jag håller med honom.
Han menar också att den ”participatorisk kulturen” exploderar just i detta nu och med det menar han:
”Att ingenting längre görs av något mastermind som talar om för dig vad du ska göra. Modedesignern är lika död som sjukhusdirektören. Alla gamla Napoleonfigurer är borta. Allt som görs i dag uppstår i en konstant interaktivitet mellan mig som kund och dig som producent. Det betyder att vi alla blir ”procumers”, det vill säga att producenten och konsumenten upplöses som roller.”
Jag hoppas att han har rätt.