Om du söker på ordet ”kommunikation” på Google får du (ca) 88 500 000 resultat. Ändrar du i sökfältet till: ”Vad är kommunikation?” får du ”endast” 17 300 000 resultat. Vi kan alltså konstatera att vi är många som vill tydliggöra vad kommunikation är. Jag inkluderad. Ordet ”kommunikation” används av många och med olika avsikter. Avsikten här är att förklara hur jag definierar kommunikation.
Ibland sammanblandas kommunikation och information, begreppen används som om de skulle betyda samma sak. Men medan ”att informera” handlar om att ge form åt något, kommer kommunikation ursprungligen från latinets ”communicare” – att dela, att göra gemensamt. Man kan alltså informera om något men för att det ska vara kommunikation ska det vara något som gjorts gemensamt, annars är det inte kommunikation.
En annan definition, som jag ofta återkommer till, är: kommunikation = samspel mellan människor. Det betyder att jag arbetar med och är intresserad av kommunikation i mellanmänskliga relationer. Dessa mellanmänskliga relationer finns i stort sett överallt, till exempel i familjen, mellan vänner, på en arbetsplats, men också i Business to Business-marknadsföring/-kommunikation (B2B). För ett företag gör inte affärer med ett annat företag, det är en eller flera personer på det ena företaget som gör affärer med en eller flera personer på det andra företaget. Alltså handlar det även i dessa situationer om kommunikation i mellanmänskliga relationer. Av det här resonemanget följer även att masskommunikation (till exempel radio, TV, tidningar) gynnas av att tänka i termer av mellanmänskliga relationer. Därav begreppet ”målgrupp” när vi talar om marknadsföring och masskommunikation; vi skapar oss en bild av en (eller flera) personer som vi vill ska köpa våra produkter/tjänster. En person kan vi göra oss en uppfattning om, till exempel vad den tycker, känner och vill med vår produkt eller tjänst.
En annan definition jag ofta använder är denna: kommunikation = påverkan.
För jag tror tror att vi vill något med vår kommunikation. Vi har en eller flera avsikter med det vi väljer att kommunicera. Frågan är om vi är medvetna om hur och vem vi vill påverka.
Jag ville påverka dig att läsa den här artikeln för att ge MIN syn på vad kommunikation är.
©Cath