Om kommunikation ska ha ett egentligt värde i en organisation behöver den ge någon slags effekt. Det här är något som vi kommunikatörer diskuterar oavbrutet. Ibland lyckas vi och ibland inte. För det är inte det lättaste att förutspå vilken effekt en specifik kommunikationsinsats kommer att ge.
𝗢𝗠 vi inte lyckas få den effekt vi eftersträvat är det dock inte hela världen. Det viktigaste är då att ta reda på vilken 𝗿𝗲𝗲𝗹𝗹 effekt insatsen gav och sen göra nya insatser för att nå vår önskade effekt.
I boken ”𝗠𝗮𝗻𝗴𝗼 𝗶 𝗵𝘂𝘃𝗲𝘁” (som handlar om strategisk förändringskommunikation, i praktiken) ger vi flera exempel på hur man kan ta reda på vilken effekt man uppnått med en specifik kommunikationsinsats. Här är ett exempel:
”Ett företag med verksamheter över hela Sverige informerade från centralt håll om ett stort strategiskt projekt som skulle komma att innebära stora förändringar för hela verksamheten. Dagen efter ringde vi runt till alla enheters kommunikatörer runt om i landet och frågade hur deras medarbetare reagerat på den nya informationen.
Sammanställningen av dessa intervjuer visade tydligt att på merparten av enheterna hade medarbetarna inte uppfattat annat än att «Nu har huvudkontoret hitta på någonting nytt igen». Beslut togs då om ytterligare kommunikationsinsatser. ”
➡️ Är du intresserad av att lära om Mangometoden™️ = strategisk förändringskommunikation?