Det finns enorma mängder budskap som konkurrerar om vår uppmärksamhet. Idag mer än någonsin då de flesta av oss rör oss i många olika medier, sociala (t ex Facebook, Snapchat, LinkedIn, Instagram, Pinterest…) och andra (t.ex. TV, radio, tidningar, magasin, poddar, bloggar …). Det betyder att vi utsätts för, och tar in, väldigt många budskap varje minut, timme, dag, vecka och år. Någon har faktiskt räknat ut att vi utsätts för upp till 20 000 sälj- & reklambudskap varje dag (hur de nu har räknat ut det?)
Om vi vill nå ut, fram och -in! – med våra budskap behöver vi därför vara kreativa i vår kommunikation. För företag är detta en självklarhet. De vet att de måste kommunicera på ett sätt som gör att de når sina målgrupper. De måste lyssna på sina målgrupper för att veta hur de ska utforma sin kommunikation. De vet nämligen att om de inte gör det så får de inte sälja. Och då går de under.
Men egentligen är det ingen som helst skillnad mot vad vi ”vanliga” människor måste göra för att nå fram med våra budskap till våra mottagare. Oavsett om det handlar om kommunikation med arbetskamrater, chefer, kunder, vänner, eventuell partner & andra familjemedlemmar. Krasst sett: i alla relationer.
Den största utmaningen är att tillåta sig vara öppen för andra sätt att kommunicera.
När du är öppen och på riktigt tar in hur andra kommunicerar, blir det tydligt för dig att olika personer vill ha budskap på olika sätt, vilket innebär att du behöver kommunicera olika till olika personer. Du behöver veta när de vill ha vilken slags information. Och hur. Ibland krävs det till exempel att du överraskar din(a) mottagare för att du ska kunna nå ut, fram och in.
För att göra allt detta gäller det att du kan tänka i nya banor. Det vill säga: du behöver kunna tänka kreativt ( = nyskapande, nydanande, uppfinningsrikt, påhittigt, fantasirikt, fyndigt) för att lösa olika kommunikationsutmaningar. Ingen kommunikationsutmaning är den andra lik, ej heller olika människor och deras behov.
Bilden ovan är från Volvos episka film med Claude van Damme från 2013.