Ett ögonblick. Hämtar sidan.....
bg

Kommunikation är svårt #4  – Alla dessa ord!

Kommunikation är svårt #4  – Alla dessa ord!

Buzz2 Ibland undrar jag om vi i kommunikationsbranschen inte gör kommunikation svårare än det behöver vara. Ta det här med ord till exempel. I branschen kryllar det av mer eller mindre kryptiska ord, ofta är de engelska. Här bredvid har du några exempel. 

Låt oss titta lite närmare på två av de hetaste orden just nu; content marketing och storytelling.

Content marketing beskrivs som ”när du genom smarta strategier och med en redaktionell yta skapar innehåll som attraherar målgruppen” eller ” Innehållsstrategi för digital marknadsföring för att bygga förtroende och lojalitet för dina produkter eller tjänster med användbart redaktionellt innehåll som hjälper dina kunder i deras dagliga arbete.”

Inget nytt egentligen, det är vad framgångsrika kommunikatörer har gjort i många år, MEN nu LÄRS DET UT till en stor mängd människor. På högskolor, universitet och andra utbildningsinstanser.

Det andra ordet då? Vad står storytelling för? Enligt Wikipedia är detta storytelling:
”Storytelling är en gren inom marknadsförings- och upplevelseindustrin som går ut på att bygga försäljningen för exempelvis en restaurang eller ett hotell kring en historia. Dramaturgin bygger på något som folk vet, tror sig veta eller känner igen. Syftet är att förstärka och förhöja upplevelsen av ett varumärke, ett företag eller en organisation.
Storytelling har blivit något av ett modeord. Egentligen handlar det om en gammal tradition av att berätta i ord, bilder, symboler och känslor. Tekniken är lika gammal som mänskligheten, i och med att det går tillbaka till rötterna inom kommunikationen.”

Oavsett om dessa två begrepp är modeord eller inte så påverkar de branschen enormt. Fler och fler inser nämligen att det ”gamla” sättet att sälja och marknadsföra, det vill säga att framföra sin produkts eller tjänsts fördelar genom att skrika högst och mest inte längre är det som alltid fungerar bäst. Människor vill bli berörda, känna och uppleva saker med sina sinnen för att köpa något. Så ”Content marketing” och ”storytelling” är här för att stanna.

Mina sinnen tycker dock det att det skulle vara trevligare – och enklare! – med svenska ord. 😉

Nedan har du länkar till några ordlistor för kommunikation / marknadsföring. Bra att ha till hands när kommunikationsproffs (som jag! 😉 ) slänger sig med lite kryptiska ord…

Här ges korta förklaringar på olika marknadsföringstermer, som gäller inom såväl traditionell som digital marknadsföring:
http://www.actionmarketing.se/marketing-fran-a-o/

En ordlista för digital marknadsföring:
http://innosearch.se/ordlista/

Smart användning av en ordlista som samtidigt ger reklam för företagets böcker:
http://www.redaktionen.se/ordlista.php

©Cath-signatur 1

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

MENY