Ett ögonblick. Hämtar sidan.....
bg

”Vill du föreläsa? – Hjärna!”

”Vill du föreläsa? – Hjärna!”

Hjärnan2Det senaste året har jag stött på ordet ”hjärna” och meningen ”Det här baseras på den senaste hjärnforskningen” i snart ALLA föreläsningar/föredrag jag varit på. För att inte tala om alla artiklar, bloggar (som denna!) och böcker som också relaterar till den. Och så har vi alla nya ord som kommer i dess spår, till exempel neuro-marknadsföring, neuro-kommunikation och neuro-ledarskap. Det ger mig en tankeställare.

DN skrev nyligen att världens hjärnforskare publicerar över 100 000 vetenskapliga rapporter per år. Det är en himla massa rapporter. Nu handlar dessa rapporter om allt från molekyler inuti enstaka nervceller till vilken del av hjärnan som engageras när en människa känner sig motiverad. Och allt däremellan.

Eftersom jag är intresserad av hur vi kommunikations-nördar kan ha nytta av den nya hjärnforskningen skrev jag in ”den nya hjärnforskningen + kommunikation” på Google. Det genererade ”endast” 37 300 resultat…

Betyder det att allt som står i dessa 37 300 poster handlar om den nya hjärnforskningens betydelse för kommunikation? Naturligtvis inte. Många poster är rena säljsajter och orden ”den nya hjärnforskningen” hjälper dem att sälja mer, orden ger så att säga trovärdighet till deras produkter/tjänster. Smart sälj med andra ord, eftersom ”den nya hjärnforskningen” är så inne.

Men vad ÄR det nya i hjärnforskningen?

Bland de här 37 300 posterna återkommer en sak; det faktum att forskningen kring hjärnan tog fart när de nya magnetröntgenkamerorna kom, de som kan studera hur hjärnan beter sig när den tänker, känner eller fattar beslut. Och – kanske det viktigaste – man började studera friska hjärnor.

När det gäller kommunikation har man nu fått bevisat att vi behöver sinnena och känslorna för att nå fram. Kunskapen om att hjärnan är plastisk (=formbar) innebär att vi nu förstår att vi kan lära nya saker inte bara som barn utan även som vuxna, till och med som gamla (!). Det gäller ”bara” att träna den… Och så har man bevisat att hjärnan är social, att den är beroende av sin miljö för att fungera på bästa sätt.

De nya forskningsrönen innebär att mycket av det som pedagoger, kommunikatörer, beteendevetare, psykologer (och andra yrkesgrupper som arbetar med människor) redan vet nu blir mätt och därmed vetenskapligt bevisat med hjälp av magnetkameror och forskning.

Vi har alltså fått evidensbaserade argument för vår kunskap. 😉

Tack för det!

©Cath-signatur 1, NLP Trainer sen 2007  (NLP = Neuro Lingvistisk Programmering)

Och för att återknyta till rubriken: om du vill att någon ska anlita dig som föreläsare – lägg in ordet ”hjärna” och/eller ”baserat på den nya hjärnforskningen” i din föreläsningsrubrik, så anlitar de garanterat dig!   😉

…………………………….

Här är några länkar till, i min värld, intressanta artiklar om ”den nya hjärnforskningen”

Om hjärnforskning och ledarskap:

http://www.prevent.se/arbetsliv/artikel/2013/ta-hjalp-av-hjarnforskning-i-ledarskapet/

Flera artiklar om hjärnan och hur den fungerar:

http://natgeo.se/vetenskap/manniskor/hjarnan/hjarnan

Flera artiklar om hjärnforskningen utifrån ett mer tekniskt perspektiv:

http://www.nyteknik.se/artiklar-om/Hjärnforskning

För mer läsning om hjärnan, googla gärna på hjärnforskare Katarina Gospic.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

MENY