fbpx
Ett ögonblick. Hämtar sidan.....
bg

Var mer som en elefant…!

Var mer som en elefant…!

Man brukar säga att en säljare inte ska vara en krokodil utan en elefant. Metaforen har sitt ursprung i att vi ser krokodiler som storkäftade, småörade och aggressiva. De pratar så fort de får chansen istället för att tänka på mottagarens verkliga behov. Medan elefanter anses vara inlyssnande då de har stora öron, fortfarande en ganska stor mun men med en vänlig framtoning.

För mig är denna metafor en bra riktlinje för kommunikation generellt. Det handlar naturligtvis om lyssnandets konst. Så viktigt, men ack så svårt att praktisera… Ett verkligt lyssnande betyder att du ser, uppmärksammar och lyssnar till din samtalspartner med intentionen att förstå vad hen vill ha sagt. Det betyder bland annat att du bör

  • ha rätt attityd. Att lyssna är inte bara en teknik eller ett beteende. För att bli en bra lyssnare behöver du fokusera på uppgiften, du behöver vara nyfiken och intresserad för att klara av att sätta dig in i vad någon uttrycker. Och – bjud på dig själv!
  • vara koncentrerad på samtalet. Fippla inte med din mobil, stäng av datorns plingande, titta på den du talar med, var närvarande.
  • lyssna utan att avbryta. Handen på hjärtat: visst fyller du emellanåt i din samtalspartners meningar på slutet? Tänk på att den som talar ibland kan behöva tystnad för att samla tankar, ta mod till sig, känna efter eller något annat som är nödvändigt för ett bra samtal.
  • uppmuntra den du lyssnar på. Visa helt enkelt på olika sätt att du verkligen lyssnar, till exempel genom att
    • vända dig helt mot den du lyssnar på
    • ha en öppen hållning
    • luta dig något mot den som talar
    • ha ögonkontakt
    • använda gester som att nicka, luta huvudet åt sidan, gestikulera att fortsätta
    • uppmuntra med olika ljud, exempelvis att humma eller liknande
    • upprepa ett par ord ur det sista som sagts (”han blev ledsen…”, ”kunden berättade…”
    • be den som pratar att fortsätta: ”Berätta mer!”, ”Utveckla!”
  • be om klargörande om du inte förstår. Att förstå någon är omöjligt, det är bara ett mål vi kan sträva emot. Att uppmärksamma vad man inte förstår eller vad som fattas för att du ska förstå bättre är en konst. När du lärt dig den och börjar se vad som fattas, ställ frågor.

Den sista punkten – att ställa frågor – är en konst i sig. Det utvecklar jag i ett kommande blogginlägg.

Summa summarum:

Var mindre som en krokodil och mer som en elefant (≈lyssna mer än du pratar)

 

©Cath-signatur 1

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

MENY