I ”min” bransch, det vill säga kommunikationsbranschen, finns det de som hävdar att kommunikatörsyrket kommer att försvinna. Ett av argumenten för denna tes är att ”alla måste kunna kommunikation och då behövs inte de professionella kommunikatörerna”. Jag skriver under på att alla behöver kunna kommunicera, det gör vi ju hela tiden. Det är ungefär som att säga att vi alla måste kunna IT, vi använder ju IT hela tiden… Jag har dock inte hört sägas att yrken kopplade till IT-området kommer att försvinna.
Jag tror alltså inte att kommunikatörsyrket kommer att försvinna. Om något så tror jag att fler kommunikatörer behövs framöver. Då vill jag betona att det är ordet kommunikation som är viktigt. Att informera kan de flesta, speciellt som vi har så mycket IT-verktyg numera. Vi kan ju formligen bombardera andra med våra budskap. Hela tiden. När som helst, Dag som natt, med tanke på alla så kallade sociala medier. Om de är så sociala vet jag dock inte om jag håller med om. I de sociala medierna fokuserar de flesta på informationsgivningen (information om sig själva), inte kommunikationen, dvs samspelet mellan människor. Med andra ord behövs det massor av kommunikatörer som kan utbilda/stötta/hjälpa andra att förstå vad kommunikation är. Det vill säga samspel mellan människor. Kommunikation uppstår när människor interagerar med varandra, vilket bland annat innefattar att lyssna. Även på andra…
På LinkedIn läste jag ett inlägg med bäring på det ovan skrivna. Inlägget handlar om att VD:ar ibland verkar tro på mirakel när det gäller informationsgivning. De kanske kallar det kommunikation men det är egentligen informationsgivning de sysslar med. Dessa VD:ar behöver kunna kommunikation. Och de behöver hjälp/stöttning/utbildning för att förstå vad kommunikation är.
De är långt ifrån ensamma om det behovet.