fbpx
Ett ögonblick. Hämtar sidan.....
bg

”Det är väl bara att prata?”

”Det är väl bara att prata?”

Den 23e februari är jag en av 17 talare på Förändringsledningsdagen, arrangerad av Kvalitetsmagasinet. Det är jag stolt över. Och lite skärrad…

Jag är en van föredragshållare. Dessutom ska jag prata om något som jag har skapat själv: Mangometoden ( = strategisk målgrupps- & situationsanpassad förändringskommunikation). Väldigt många personer har hört mig berätta om Mangometoden och fler än 200 förändringsledare har gått Mangoutbildningen*). Så det borde kanske vara som en välmenande vän sa till mig häromdagen när jag berättade att jag var lite skärrad inför föredraget:

Det är ju din grej, det är väl bara att prata?

Men det handlar verkligen inte om att ”bara prata”.

Varje enskilt föredrag och/eller utbildning är unik, eftersom deltagarna är unika. Inför alla föredrag, utbildningar och andra dragningar jag genomför gör jag (så gott det går) en grundlig analys av dem som ska lyssna på mig. I det här specifika fallet gör jag till exempel detta:

  • Jag tar reda på hur mycket lyssnarna kan/vet om förändring, förändringsledning, kommunikation och förändringskommunikation, eftersom det påverkar vad jag säger och hur jag säger de. Jag vill att alla (förhoppningsvis) förstår vad jag menar. Inte för mycket facktermer men inte heller ”för enkelt” för då kan innehållet uppfattas som naivt, oprofessionellt eller nåt annat, mindre bra.
  • När jag som i det här fallet är en av 17 talare funderar jag på hur pass alerta lyssnarna kan vara när just jag ska ta till orda, eftersom det påverkar hur jag lägger upp föredraget.
  • De andra talarnas innehåll och upplägg kan också påverka hur lyssnarna uppfattar mina budskap. Som i sin tur påverkar vad och hur jag presenterar mitt ämne.

Det här och mycket mer funderar jag på innan jag sätter igång med att skapa föredraget. Naturligtvis har jag ett grundkoncept att utgå ifrån (vore ju väldigt konstigt annars 😹 ) men det behöver alltid, alltid anpassas efter målgruppen och den situation den befinner sig i.

Låter det som väldigt mycket jobb för ett föredrag på 20 minuter?

Det kanske det är. Men utan dessa förberedelser finns risken att jag ”river av” ett, för mig, väl inrepeterat föredrag som inte ger det resultat som jag vill uppnå.

Den 23e februari kommer förmodligen merparten av lyssnarna att vara erfarna förändringsledare med stor kunskap om förändring, kommunikation och förändringskommunikation. Mitt föredrag är direkt efter lunch, vilket inte är den bästa tiden då ju många blir trötta efter mat-intag. Och – det kryllar av oerhört kompetenta talare som alla kan väldigt mycket om förändringsledning.

Som jag ser det behövs något extra av mig för att jag ska nå de resultat jag vill uppnå.

Det är lite skärrande.

Men framför allt: oerhört spännande och roligt.

För – det här innebär att jag utvecklas = ett av de resultat jag vill uppnå  😺

*)Mangoutbildningen = utbildning i Mangometoden. Nästa öppna utbildning sker digitalt. Datum: 18/3 + 22/4 (två heldagar). Tryck här för mer info och anmälan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

MENY