I mars blev jag förändringsutsatt. Det blev de flesta. Ja, jag pratar naturligtvis om de förändringar som kom i Corona-pandemins spår. Många av oss företagare har påverkats mycket starkt.
Vissa triggades igång av att bli förändringsutsatta, såg snabbt nya affärsmöjligheter och meddelade: ”Vi ställer inte in, vi ställer om!”. Och kom ut med nya produkter och tjänster inom ett par veckor.
Andra blev paralyserade, kände sig överkörda och visste inte vad de skulle göra.
Några gick omkull ganska snabbt.
Ytterligare några funderade på vad förändringarna skulle komma att innebära i ett lite längre perspektiv och ”försvann” mer eller mindre från alla scener, digitala, IRL-dito och andra. För att förhoppningsvis komma på vad som var/är bäst att göra för just dem.
Jag är en sån person/företagare.
Det senaste halvåret har jag insett att jag har en stor fördel av att veta hur min egen förändringsprocess (eller förändringskurva, som jag kallar det) ser ut. Om jag inte hade vetat det så hade jag antagligen snabbt tagit det mesta av min verksamhet online, sänkt priserna och därmed fått en del nya kunder. Det hade säkert varit helt ok. Men då min förändringskurva innebär att jag behöver ganska lång tid på mig för att förstå och integrera det som förändringarna innebar för just mig och min verksamhet så hände inte så mycket speciellt snabbt.
I alla fall inget som blev synligt för någon annan.
Desto mer hände inom mig och på hemmakontoret.
Först sökte jag med ljus och lykta efter någon att prata och bolla med, men insåg snabbt att vi alla var i ungefär samma båt och egentligen inte hade tid för varandras utmaningar. Återigen kan jag konstatera att jag är mycket lyckligt lottad då min sambos två års långa uppdrag tog slut i juni och han med glädje ville hjälpa mig, både med att bolla idéer och att realisera dem. Med hans hjälp har jag förstått vad jag kan, borde och vill göra i det ”nya normala”.
Så nu är det full sprutt – utvecklingen av mitt företag och mina erbjudanden är i full gång. Det handlar om kommunikation, förändring och förändringskommunikation (Mangometoden). Det vill säga precis som tidigare, men nu med ett viktigt tillägg: självcoachning. Eller självledarskap. Ett helt nytt digitalt verktyg för att hjälpa individer att ta sig själv, sin förändringsutsatthet och sin egen utveckling på allvar är alltså under utveckling/framtagning och kommer att lanseras under hösten. Vi (min sambo och jag) tror att det finns ett stort behov av det.
Vad tror du?