Ett ögonblick. Hämtar sidan.....
bg

Humor som kommunikationsverktyg

Humor som kommunikationsverktyg

Humor är en kraftfull och mångsidig form av kommunikation som kan bygga broar, skapa gemenskap och lätta upp stämningen. Samtidigt vet vi att humor upplevs olika av olika människor, så det gäller verkligen att använda humor med fingertoppskänsla.

Fördelar med att använda humor

Humor kan skapa en positiv och avslappnad atmosfär. Det kan på ett nästan magiskt sätt lindra spänningar och skapa en mer avslappnad stämning i stressiga eller spända situationer.

Gemensam humor kan fungera som en bindande faktor och stärka relationer. När människor skrattar tillsammans känner de sig mer sammansvetsade. (Tricket här är förstås att veta vad den ”gemensamma” humorn består av, så att skämten inte exkluderar någon eller några)

Människor tenderar att komma ihåg information bättre när den presenteras med humor. Det kan göra ditt budskap mer minnesvärt och lättare att ta till sig. Genom att använda vitsar eller skämt kan du göra komplex information mer begriplig och öka förståelsen för ditt budskap.

Dessutom visar forskning att humor kan stimulera kreativa tankar och idéer:

– Lek och humor är nära besläktat. Humor är en del av lekfullheten, och både lek och humor berör den inre motivationen, det är sådant vi ägnar oss åt bara för att vi har lust.

Så säger Samuel West. Han disputerade 2015 vid Lunds universitet med en avhandling om hur lek främjar kreativiteten på arbetsplatsen.

 

Varningar och saker att tänka på

Nedanstående lista kan kanske ses som ”överflödig” och ”självklar”. Men du har säkert varit med om situationer där ett skämt landat helt fel, vilket antyder att den som presenterade skämtet inte hade funderat igenom hur skämtet skulle kunna uppfattas.

Därför: om du är osäker på hur ett skämt du vill använda kommer att uppfattas  – stryk det!

Respekt för mångfald

Humor kan vara kulturellt och personligt betingad. Var medveten om olika kulturella referenser och undvik skämt som kan vara kränkande eller respektlösa mot vissa grupper.

 

Förstå publiken

Människor har olika sinne för humor. Vad som är roligt för en person kan vara stötande för en annan. Anpassa din humor efter din publik och var medveten om deras känslor och smaker.

 

Undvik starkt kontrastande humor

I professionella eller känsliga situationer är det bäst att undvika extremt kontroversiell eller polariserande humor. Det kan skapa obehag och underminera allvarliga budskap.

 

Var medveten om timing

Humor är mycket beroende av timing. Att införa skämt vid fel tillfälle kan få motsatt effekt och skapa obehag.

 

Undvik nedvärderande humor

Nedvärderande skämt eller humor på bekostnad av andra kan skapa en negativ atmosfär och skada relationer. Försök att undvika att göra narr av eller förlöjliga andra.

 

Balansera humor med allvar

I vissa sammanhang kan överdriven användning av humor göra att du uppfattas som oseriös. Balansera humor med respekt för ämnet och situationen.

 

Var självmedveten

Se upp så att din humor inte blir avskräckande eller att den uppfattas som ett försök att undvika allvarliga ämnen. Var självmedveten om syftet med din humor.

 

Summa summarum: att använda humor som kommunikationsverktyg kräver känslighet och medvetenhet om din publik och om den aktuella situationen. När det görs på ett medvetet och respektfullt sätt kan humor stärka ditt budskap och göra interaktionen mer givande.

Till sist vill jag upprepa ett råd: om du är osäker på hur ett skämt du vill använda kommer att uppfattas  – stryk det!

 

©Cath-signatur 1

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

MENY