fbpx
Ett ögonblick. Hämtar sidan.....
bg

Är du fråg-vis?

Är du fråg-vis?



När en person blir utsatt för en förändring som hen inte efterfrågat, det vill säga inte vill ha, reagerar personen. Det är inget konstigt med det. Faktum är att det är helt naturligt. Självklart. Vill du inte förändras men någon annan kräver det av dig, så vore det mycket egendomligt om du inte reagerade. Eller hur?

Frågan är om du visar dem. Dina reaktioner, alltså.

Min erfarenhet av förändringsarbeten i ett stort antal organisationer är att många medarbetare väljer att inte visa sina reaktioner när de blir förändringsutsatta. Inte ens när förändringen de facto är ganska påtaglig för dem. Dessa personer kan uppfattas som att de ”köpt” förändringen, att de är med på förändringen trots att de inte är det. De kan var mycket ledsna, uppgivna, frustrerade och så vidare UNDER YTAN. Men de går in för att inte visa sina reaktioner.

Förändringsutsatta personer har ofta(st) massor av frågor om förändringen och vad den innebär för dem själva. Om de går in för att inte visa sina reaktioner ställer de inga frågor. Avsaknaden av frågor gör att de som leder förändringen och är ansvariga för att kommunicera den inte vet vad de ska kommunicera. De får helt enkelt gissa sig till vad de förändringsutsatta behöver/vill veta.

Ofta blir den kommunikationen mindre bra.

De förändringsutsatta får inte svar på sina frågor, vilket gör att de blir ännu mer frustrerade, arga, besvikna, ledsna med mera. Det blir då ännu svårare att komma vidare i förändringsprocessen. När man inte förstår en förändring är det direkt svårt att acceptera den.



Var mer fråg-vis!

Jag menar att vi alla behöver vara mer fråg-visa, speciellt i förändringstider.

Det är nämligen ytterst vist ( = klokt) att ställa frågor.

Frågor visar vad vi behöver veta. Vad vi inte har förstått. Vilken information som fattas oss.

Ja, du förstår vad jag menar.

När du ställer frågor – och får svar på dem! – frigörs en massa energi som, innan du fick svar, gick åt till att fundera på det du inte visste/förstod. Energi, som du kan använda till att göra det du behöver göra.

Det är smart. Klokt. Vist.

Fråg-vist!

Men! Att förändringsutsatta är fråg-visa är naturligtvis bara ena delen i en bra, givande och framåtriktande kommunikation. Den eller de som får frågorna behöver naturligtvis svara på dem. När det sker kontinuerligt skapas en frågevänlig kultur.

Du som är chef/ledare (och därmed ofta förändringsledare!) – är du med och skapar en sådan frågevänlig kultur på din arbetsplats?

 

Vill du lära mer om förändringskommunikation? Gå Mangoutbildningen! läs mer här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

MENY