Jag hoppas att ovanstående ord inte kommer att uttalas av en enda förändringsledare. Någonsin.
Att hänvisa till Corona-krisen för att göra sin egen förändring till något ”litet” är oklokt på flera olika sätt.
- För det första gör du din egen förändring en otjänst. Om den ”inte är något” – varför ska den då genomföras?
- För det andra är Corona-krisen en kris och inte en förändring. Att jämföra din förändring med en kris kan medföra att de förändringsutsatta blir mer rädda för förändringen än vad som är rimligt.
- Men framför allt är det så att bara för att alla har varit med om Corona-krisen så innebär det inte att alla nu är experter på förändringar. Att tro att Corona-krisen skulle ge nån slags generell förändringsförmåga kan göra att du som förändringsledare missar det som sker i den förändringsutsatta målgruppen. Varje förändring är unik och innebär något specifikt för olika personer. Det vill säga olika saker för olika personer.
Förändringströtthet
I tiden post-Corona kan vi nog dessutom räkna med att väldigt många är förändringströtta. Att genomföra många förändringar efter Corona-krisen kan bli rent kontraproduktivt.
Förändringströtthet är helt normalt. Det är faktiskt mindre normalt att INTE bli förändringstrött i en starkt föränderlig situation. Vår hjärna vill ha lugn och ro i det mesta så att den känner igen sig och kan navigera i vardagen utan alltför mycket energiåtgång för att lära sig nya saker. Om en persons hjärna hela tiden är upptagen med att lära nytt så blir det naturligtvis mindre energi kvar till att göra det som förväntas av personen ( = de dagliga arbetsuppgifterna). Och – när det blir alltför många förändringar under en kort tid kan hjärnan bli rejält trött och mer eller mindre sluta att fungera.
Därför kan det vara bra att inte ha alltför många förändringar igång samtidigt.
Tyvärr är det dock få organisationer som säger så här:
”Vi skjuter på den här förändringen för det är så många andra förändringar igång redan”
De flesta (förändrings-)ledare har inte koll på alla förändringar som pågår i sin organisation och kan därför inte komma med den rekommendationen.
När en organisation inte ransonerar med förändringsbesluten innebär det att allt fler medarbetare utsätts för allt fler förändringar. Samtidigt. Med rejäla produktivitetsminskningar, högre sjukkostnader och sämre förändringsresultat som följd.
………………………………………………………………
Är du intresserad av att lära dig om målgrupps- och situationsanpassad förändringskommunikation så att du med större sannolikhet lyckas med dina förändringar? Gå Mangoutbildningen!
Läs mer om Mangoutbildningen här!