Just nu, det vill säga hösten 2020, arbetar min sambo och jag mycket fokuserat med att skapa iPUFF ( = interaktiv Personlig Utveckling För Förändringsutsatta), ett verktyg för att hjälpa förändringsutsatta personer att utveckla sin förändringsförmåga. I det här blogginlägget vill jag förklara varför vi gör detta.
Mitt (yrkes-)liv har alltid handlat om kommunikation. Och förändring. Att kommunicera innebär att samspela med människor. När du samspelar med människor påverkar du dem och de dig. I er kommunikationsprocess förändras ni. Det är ofrånkomligt.
Jag vet det idag. Och vad det innebär. Det visste jag inte när jag startade min yrkeskarriär.
Hur det började…
Redan på mitt första jobb som kommunikationsansvarig fick jag arbeta med förändringskommunikation. Då, i början 1990-talet, kunde jag inte mycket om det ämnet, det var inget jag hade pluggat på universitet (tror inte ens att det fanns som ämne på den tiden) så jag visste överhuvudtaget inte vad jag gav mig in på. Tror jag gjorde alla misstag man kan tänka sig; la massor av tid på att förstå (förändrings-)ledningens mål med förändringen, utformade därefter snygga och välformulerade budskap från sändarperspektivet, fortsatte dialogen med ledningen och fortsatte att informera det de ville informera om. Eventuella frågor från de förändringsutsatta medarbetarna tog jag mest som personlig kritik på mina kommunikativa insatser och la ner ännu mer tid på att göra (de sändarorienterade) budskapen ÄNNU tydligare och ”snyggare”. Det blev mycket brandkårsutryckningar eftersom vissa medarbetare inte ”köpte” budskapen, det vill säga: jag ägnade mycket tid till att försvara budskapen. Jag slet hårt. Mycket hårt. Resultatet var ganska oengagerade medarbetare och mindre lyckade förändringar…
Jag anade förstås att det borde finnas bättre sätt att kommunicera förändring på. Men hur skulle jag göra? Vem skulle hjälpa mig? Var kunde jag lära mig om detta?
Några år senare headhuntades jag till Ericsson, som projektledare för företagets kommunikation kring de (då hittills) största neddragningarna i Ericssons historia. Naivt tänkte jag: ”Nu kommer jag att lära mig om strategisk, effektiv förändringskommunikation”. Döm om min förvåning när det stora företaget arbetade på samma sätt som jag hade gjort i min tidigare anställning. Även här gjorde vi (för nu var vi några stycken som arbetade med förändringskommunikationen) en massa misstag. Skillnaden för mig var att jag nu kunde se vårt agerande lite mer utifrån och börja skissa på ett annat sätt att arbeta med förändringskommunikation. Jag förstod nu att jag behövde skapa en egen metod, för jag hade ingen att tillgå.
Mangometoden
Mangometoden började alltså ta form, men det skulle dröja till 2012 innan min kollega Beatrice Arnesson och jag släppte boken ”Mango i huvet. Strategisk förändringskommunikation i praktiken”.
Mangometoden står för målgrupps- & situationsanpassad förändringskommunikation och enkelt uttryckt går den ut på att säkra BÅDE sändar- och mottagarperspektivet i kommunikationen. Vi anser helt enkelt att det är omöjligt att genomföra förändringar i organisationer om man inte har medarbetarna med sig. Det är ju de som realiserar förändringen.
Ytterligare några år senare tog jag fram Mangoutbildningen, en mycket praktisk utbildning i Mangometoden. Hittills har närmare 200 chefer/ledare, kommunikatörer, HR-personal, förändrings-, process- och projektledare gått den. Den har blivit en succé och det är jag ytterst tacksam och glad över.
För drygt tre år sen funderade jag på mitt Varför med Mangoutbildningen, det vill säga ”Vad är det som driver mig att utbilda i Mangometoden?” Och fick en STOR insikt. Mangoutbildningen riktar sig till dem som driver förändringar. Det är en tuff uppgift för dessa personer (chefer/ledare, kommunikatörer, HR-personal, förändrings-, process- och projektledare) och jag är mycket glad att utbildningen ger dem verktyg som hjälper dem att skapa bra förutsättningar för ett framgångsrikt förändringsarbete. Bland annat genom att de skapar engagerade och tillfredsställda medarbetare som VILL vara med i förändringsarbetet.
MEN – jag insåg också att jag ALDRIG kommer att nå alla chefer, vilket i sig betyder att det kommer finnas väldigt många medarbetare som aldrig får chansen att vara engagerade och bidra i förändringar, av den enkla anledningen att ingen lyssnar på dem. Och jag insåg att mitt arbete med förändringskommunikation ytterst handlar om att skapa bra förutsättningar för förändringsutsatta att få den chansen.
Min sambo och jag vill helt enkelt att fler människor ska uppmärksamma och utveckla sin egen förändringsförmåga. För vi har alla en förändringsförmåga. Naturligtvis. Annars skulle vi inte leva. Och allas förändringsförmåga är unik. Så klart. Vi är ju unika individer.
iPUFF
iPUFF är verktyget för att utveckla denna förändringsförmåga. Din unika förändringsförmåga. Du lär dig vad du behöver i och under en förändring och vad du kan göra för att få just det DU behöver. Det vill säga: du blir förändringssmart!
Smart va?
iPUFF är ett digitalt verktyg som hjälper dig att
- sortera bland de olika förändringar du är utsatt för
- förstå varför du reagerar som du gör (och att det är helt naturligt!)
- strukturera dina tankar, känslor och göranden kring förändringarna
- bli förändringssmart genom fakta, övningar och verktyg
OBS! Vissa personer triggas av förändringar och har verktyg och/eller erfarenheter för att hantera dessa på ett konstruktivt och framåtriktande sätt. En hel del förändringsutsatta personer tycker dock att förändringar kan vara riktigt utmanande och jobbiga att ta sig igenom. Det är till den senare gruppen iPUFF vänder sig.
iPUFF lanseras senare i höst. Vill du ha förhandsinformation och specialerbjudande om iPUFF ska du prenumerera på Cathtalk – Comcaths nyhetsbrev. Det gör du här. När du prenumererar får du även en pdf om Förändringskurvan.
OBS! Just nu söker vi beta-testare av iPUFF. Om du är intresserad av att bli beta-testare går du till den här sidan: www.ipuff.se och kryssar i rutan ”Ja, jag är intresserad av att bli beta-testare av iPUFF”.
#förändringsutsatt = en person som utsätts för en förändring av någon annan. Personen har alltså inte valt förändringen själv.