Frågan fick jag efter publiceringen av mitt förra blogginlägg: ”Hur får vi förändringen att gå snabbare?”.
Det är en mycket relevant fråga.
En realitet för många förändringsledare är att de har pressen på sig att genomföra förändringar snabbt. Argumenten för denna snabbhetspress är ofta av typen: ”Det går fort nu, vi måste hänga med marknaden”, ”Vi måste ta tillvara möjligheterna i en snabbt föränderlig, digital värld”, ” Vår organisation förändras inte i samma takt som våra kunder så nu har vi bråttom”
Och så vidare.
Såna här uttalandena visar att man redan har köpt ”snabbhets-idén”, och kanske tillochmed gjort det utan att först fråga sig:
”Behöver vår förändring gå fort eller kan vi göra det här i ett lugnare tempo?”
”När måste vi ha genomfört förändringen?”
samt:
”Varför behöver vi ha genomfört förändringen till dess?”
När (och om) man besvarar de här frågorna kan det till och med bli så att en ny fråga dyker upp:
”Måste/ska/behöver förändringen genomföras överhuvudtaget?”
Och så finns det ytterligare en fråga som kan vara bra att besvara:
”Vad menar vi med ”snabbt”?”
En förändringsledning kanske tycker att snabbt = fem månader, medan en förändringsutsatt i samma organisationen anser att snabbt = tre veckor.
Det skulle kunna innebära att de förändringsutsatta i organisationen bli stressade av ”snabbhets-pratet” utan att behöva vara det..!
Alltså:
Istället för att säga att en förändring måste gå snabbt kanske det är mer effektivt att vara tydlig med vad ”snabbt” betyder i/för den aktuella förändringen.