De förändringar du leder har konkurrens.
Känns det som en självklarhet? Då behöver du inte läsa vidare.
Till dig som inte tycker påståendet är en självklarhet: läs vidare!
Konkurrensen om din förändring har många olika källor, här är några:
- Dina förändringsutsatta medarbetare har förhoppningsvis ett jobb att sköta, vilket betyder att deras vardagliga arbetsuppgifter, med allt vad det innebär, konkurrerar med din förändring.
- Sen behöver vi påminna oss om att människor har en hel del annat i livet som påverkar möjligheten att ta till sig just dina förändring. ”Ja, men deras privatliv har inget med deras arbetsliv att göra!”, kanske du tänker. Oavsett vad vi tycker och tänker om det så kan människors arbetsliv påverkas av det som händer i deras privatliv. Med resultatet att även det konkurrerar med din förändring.
- Om vi sedan betänker att varje enskild medarbetare det senaste året har genomgått inte bara en utan kanske fem-sex andra förändringar innan du kommer med din förändring, så inser du antagligen hur mycket av tankar, känslor och uppfattningar om förändringar de kan ha. Dessa tankar, känslor och uppfattningar påverkar vad och hur de tar emot dina förändringsbudskap. Man kan uttrycka det så att deras tankar, känslor och uppfattningar konkurrerar om uppmärksamheten för dina förändringsbudskap.
- Dessutom: idag är förändringsledning en vardagssyssla för de flesta chefer/ledare. Det betyder bland annat att väldigt många förändringar pågår samtidigt i en och samma organisation. Varenda en av dessa förändringar konkurrerar med din förändring.
Allt det här betyder att du behöver konkurrera med andra förändringsledares förändringar för att få din förändring att komma högst upp i de förändringsutsattas medvetande.
Du inser säkert hur mycket jobb det innebär…?
Observera!
Jag har i den här texten medvetet valt ordet ”konkurrens” för att tydliggöra något.
Konkurrens ses ofta som något vi bedriver gentemot externa aktörer.
Den här texten visar hur mycket konkurrens vi har inom en organisation, och på ett sätt som vi kanske inte tänker på. Det är enkelt att förstå att det kan finnas fördelar med konkurrens på till exempel en säljavdelning. Jag tror dock inte att en organisations ledning vill att deras förändringsledare ska konkurrera med varandra.
Men det är det som blir resultatet när man beslutar om många samtidiga förändringar.
Din förändring har konkurrens.
Oftast mycket mer konkurrens än du kanske tänker på.