Ett ögonblick. Hämtar sidan.....
bg

Olika perspektiv

Olika perspektiv

 

Som förändringsledare målar vi ofta(st) upp en positiv målbild, för att locka de förändringsutsatta till att vilja gå i den riktning vi bestämt. Ibland är de positiva argumenten/målbilderna tillräckliga för att ett agerande ska starta, men ofta inte.

Jag skiljer på ”förändringskommunikation” och ”kommunikation om förändring”.

Det senare (kommunikation om förändring) handlar om att tydliggöra, konkretisera och synliggöra VAD som ska ske, till exempel vad ett nytt arbetssätt innebär och innefattar. Om en förändringsutsatt person inte vet VAD som ska ske finns det ingen chans överhuvudtaget att  hen tar något steg eftersom hen inte vet att något ska ske. Den här kommunikationen är alltså nödvändig, det går inte att INTE göra detta om man vill få till en förändring.

Det här är sändar-perspektivet = det som förändringsledaren vill ska ske.

MEN – även om den förändringsutsatta personen fått information om VAD som ska ske kanske hen ändå inte tar de steg som behövs. För att det ska ske behöver personen förstå/tycka/känna följande:
det som ska ske har med MIG att göra
det som ska ske är angeläget och/eller viktigt för MIG
det som ska ske kommer att ge konsekvenser för MIG (”positiva” eller ”negativa”)

När en person förstår och känner ovanstående finns förutsättningar till agerande.
Med andra ord: en person tar inga steg i förändringsriktningen om hen inte insett att förändringen berör hen.

Det här är mottagar-perspektivet = hur de förändringsutsatta reagerar på förändringsbudskapen. Eller inte reagerar…

BÅDA perspektiven behövs för att vi ska få till reella förändringar.

 

©Cath-signatur 1

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

MENY