Känner du igen uttalandet?
De förändringsledare som säger så förutsätter att de förändringsutsatta medarbetarna inte har hört det som förmedlats, att det är själva budskapet som inte nått ut. Vi ( = författarna till boken Mango i huvet?) menar att reaktioner på budskapet såklart finns men vi anar ett ointresse från förändringsledningen att ta in organisationens reaktioner. Förändringsledningen saknar intresse för att själva vara mottagare av organisationens budskap om hur förändringen uppfattas.
Ett annat, liknande uttalande är detta:
Det här har vi ju redan informerat om!
Även detta avslöjar ett ointresse för organisationens reaktioner och en tro på att det är själva budskapet som ska förändra organisationen.
Vi har lagt märke till en del återkommande kommentarer om förändring och kommunikation, som verkar komma oberoende av organisation och vilken förändring som ska genomföras. De här uttalandena har för oss blivit fraser som visar hur ledningsgrupper, chefer och andra inblandade i förändringar ser på själva förändringen. Fraserna visar också hur de ser på sina medarbetare, sina egna roller och hur de ser på kommunikation. Vi upplever ofta förändringsledningens frustration och försvar i sådana fraser.
Ovanstående två uttalanden är exempel på sådana fraser.
Det är uttalanden som dessa som (bland annat) fick oss att skriva boken Mango i huvet?. Vår ambition var – och är! – att hjälpa chefer, ledare och andra som är inblandade i förändringar att förstå både sina medarbetare, sig själva och kommunikationens stora betydelse i förändringssammanhang.
Boken är ett sätt att ta till sig det vi vill förmedla.
Ett annat sätt är att gå Mangoutbildningen™️, som baseras på boken.
Nästa öppna Mangoutbildning genomförs den 30/1 + 20/3 (två heldagar).
Plats: Västerås
Early-bird-pris fram till 15/11