För länge sen, i början av min yrkesbana, blev jag förvånad över att så många uppfattade förändring som en händelse. Som att de trodde att en förändring var något som skedde på en torsdag och att allt var som vanligt på fredagen. Att de på riktigt trodde att alla förändringsutsatta medarbetare hade förstått, anammat och bidragit till förändringen. Att allt var ”klart” i och med att man hade kommunicerat om förändringen.
- Är det fler idag som förstår att en förändring är en process?
- Förstår fler att förändring ofta tar mer tid i anspråk än man kanske först trodde?
- Inser fler att förändring kan uppfattas väldigt olika av olika individer och att olika individer därför reagerar olika på en och samma förändring?
- Är fler på det klara med att förändringskommunikation är ett av de viktigaste verktygen i förändringsledningsarbetet?
Några fler är de nog, men tyvärr inte tillräckligt många.
Och därmed blir ungefär 70 % av alla förändringsinitiativ relativt verkningslösa.
Det är tråkigt då det ju finns metoder och tankesätt som underlättar för förändringsledare att genomföra förändringar. Det handlar dock inte om några mirakelkurer, det är ett idogt dagligt kommunikationsarbete. Som ger resultat.