Jag ser kreativitet som kommunikationens syster. Du behöver kunna tänka kreativt ( = nyskapande, nydanande, uppfinningsrikt, påhittigt, fantasirikt, fyndigt) för att lösa olika kommunikationsutmaningar. Ingen kommunikationsutmaning är den andra lik, ej heller olika kunder och deras behov.
Länge tyckte jag att jag inte var kreativ. Min definition av kreativitet var tidigare begränsad till att handla om ”konstnärlighet”, det vill säga de människor som jag ansåg vara kreativa var de som var duktiga på att måla, teckna, skriva, ja skapa konstnärligt helt enkelt. Och då jag genom livet har umgåtts väldigt mycket med extremt konstnärliga människor så uppfattade jag mig inte som speciellt konstnärlig. Vilket alltså då även innebar att jag inte såg mig som kreativ…!
Min sambo Kent fick mig på andra tankar. Han introducerade en helt annan definition på kreativitet, nämligen ”förmågan att hitta nya vägar, idéer och lösningar. Att kunna se saker ur olika perspektiv och hantera oväntade situationer”. Snart insåg jag att även jag var kreativ.
Att arbeta med kommunikation innebär, som sagt, ofta krav på att vara kreativ. Till att hitta nya sätt att lösa kunders kommunikationsutmaningar. Med åren har jag blivit ganska bra på att tänka i nya banor, men jag vill alltid bli bättre. Så därför utmanar jag mig under april månad i att träna min kreativitet.