fbpx
Ett ögonblick. Hämtar sidan.....
bg

Målmätning

Målmätning

Ja, jag vet⁠, det är gräsligt mycket snack om att sätta mål, speciellt i början av ett år. Som nu. Och jag skriver också om det. Varför gör jag det? Jag erkänner rakt av: när jag skriver om att sätta mål så hjälper det mig att sätta mål…! Japp! Så är det.

Delvis.

En annan anledning är att jag vill ge inspiration till att tänka på målarbete som något som ger energi, lust och driv. Min egen målhistoria är kantad av åtskilliga försök och misslyckanden, jag har läst det mesta som finns att läsa om att sätta mål. Och det finns mycket. Det innebär att jag har testat otaliga sätt att sätta mål. Min slutsats är att det är riktigt, riktigt viktigt att hitta sitt eget målsättnings-sätt. Kanske låter det som självklart. Det är det långt ifrån. De flesta av oss är starkt påverkade av andra, på gott och ont.

I den här artikeln vill jag sätta fokus på hur vi MÄTER våra mål.

I grunden är ”att sätta mål” ganska enkelt. Du befinner dig på en plats i tillvaron och vill någon annanstans. Du vill med andra ord förändra något i ditt liv. Själva målsättandet handlar om att formulera det du vill uppnå.

Visst låter det enkelt?

Ibland är det också det, enkelt alltså. Om du till exempel vill gå ner i vikt, kan ditt mål formuleras så här:

Jag väger XX kilo den 31/3 2021

Det här är ett exempel på ett SMART mål, det vill säga det är Specifikt, Mätbart, Accepterat, Realistiskt och Tidsbestämt (notera också att det är skrivet i presens = nutid, vilket försätter dig i framtiden ( = i den nya positionen = målet) varje gång du tänker på ditt mål 😺 ).

I det här exemplet blir mätningen av måluppfyllelsen ”enkel”: när vågen visar XX kilo har du uppnått ditt mål. Här är det lätt att tänka att det då är enkelt att uppnå målet. Vi vet alla att det inte alls behöver vara det. På vägen till målet krävs antagligen en hel del insatser från din sida, till exempel:

  • äta mindre portioner
  • äta på regelbundna tider
  • dra ner på socker-intaget
  • dricka mindre mängd alkohol
  • röra mer på dig

Om målet endast mäts i ”antal kilo som visas på vågen” är det oftast inte tillräckligt motiverande att utföra alla de där sakerna du behöver göra för att nå ditt mål. Ofta är själva EFFEKTEN av måluppfyllelsen mer intressant. Och peppande. Vad händer till exempel om du ställer dig följande frågor:

  • Vad blir effekten av att du väger XX kilo den 31a mars?
  • Hur kommer du att känna dig?
  • Vad kan du göra då som du inte kan göra nu?
  • Kommer andra att se dig på ett annat sätt? (kanske säga uppskattande saker till dig?)
  • Vilka klädesplagg kan du ha på dig då, som du inte kan ha nu?
  • Vad tror du det minskade alkohol-intaget gör med ditt mående?
  • Hur kommer din energi-nivå att vara då, i framtiden?

Svaren på den här typen av frågor ger dig en mycket tydligare bild på vad du har att vänta dig när du nått ditt mål. Och de ger dig förmodligen en helt annan känsla och lust inför allt du ska göra för att nå ditt mål, eftersom svaren ofta innefattar en mängd känslor. Känslor är ofrånkomliga i våra liv, varför inte skapa härliga upplevelser med dem, i framtiden?

Vad tror du? Kan du kanske mäta ditt/dina mål på andra sätt än det ”självklara”?

Lycka till!

I början skrev jag att en del i mitt eget målsättande är att skriva om att sätta mål. I skrivandet poppar nya idéer upp som jag kan testa i mitt eget målsättande. Det betyder i sin tur att mitt eget målsättande är under ständig utveckling.

Det ger massor av energi. Det blir roligare. Och det är spännande.

Jag vet ju nästan aldrig hur mitt målsättningsarbete kommer att se ut nästa gång…

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

MENY