Ett ögonblick. Hämtar sidan.....
bg

Visa action i förändringskommunikations-arbetet!

Visa action i förändringskommunikations-arbetet!

 

Det är lätt att tro att förändringskommunikation enbart handlar om – kommunikation!

Många kommunikatörer som anlitas för att arbeta med förändringskommunikation får oftast ett enda uppdrag: att kommunicera själva förändringen. Jag anser att det uppdraget är nödvändigt men långt ifrån det enda om man vill hävda att man arbetar med reell förändringskommunikation.

När jag tar förändringskommunikations-uppdrag är jag tydlig med att mitt uppdrag inte kan begränsas till att ”enbart” skapa budskap och skicka ut dem till berörda målgrupper, även om det naturligtvis ingår i mitt uppdrag. Jag tydliggör att jag behöver vara med där beslut om förändringen fattas för att kunna föreslå relevanta kommunikationsåtgärder samt även ge råd till förändringsledningen om vad de bör göra för att visa att förändringen är verklig.

För vad betyder alla ord om förändringen om man inte visar action? Varför skulle någon tro på att något ska hända om allt är som det brukar? Om inget händer är det mycket lätt att dra slutsatsen att pratet om förändringen är överdrivet och att det faktiskt inte kommer att innebära något.

Exempel:

När ett statligt bolag skulle skapa en säljande organisation behövde inställningen till försäljning förändras. Organisationen började mäta företags kännedom om bolaget och presentera resultaten i organisationen. Organisationen började även att räkna och registrera nya kunder och visualisera det på stortavlor.

Exempel 2:

När neddragningarna på ett större exporterande företag presenterades fanns redan stödverksamhet på plats. Då blev det substans i det som företaget sa, det vill säga att företaget skulle göra sitt yttersta i att stödja den personal som berördes.

(Exemplen är tagna ur boken ”Mango i huvet? Strategisk förändringskommunikation i praktiken”. Boken finns att köpa här )

Vill du lära dig mer om förändringskommunikation enligt Mangometoden™️ = situations- & mottagaranpassad förändringskommunikation?

Då ska du gå Mangoutbildningen™️!

Nytt utbildningstillfälle i Västerås den 19/9 + 17/10 (två heldagar)

Läs mer om Mangoutbildningen här.

 

©Cath-signatur 1

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

MENY