En av hemligheterna med lyckad kommunikation är att använda sig av olika sorters sinnen. Egentligen säger det sig självt. Det är genom våra sinnen vi tar in världen. Olika människor använder sig av olika sinnen i olika stor utsträckning och därför är det smart att använda så många olika sinnen som möjligt när du kommunicerar.
Det finns många sätt att få in fler sinnen i din kommunikation. Låt fantasin flöda! Här är några förslag på vad du kan göra din kommunikation effektivare :
- När du pratar med någon och upptäcker att hen inte är med, skriv ner samma information på ett papper. Kanske kan du till och med rita en bild?
- Använd olika ord, som engagerar olika sorters sinnen. En och samma sak kan sägas på flera sätt, till exempel: ”Jag hör vad du säger” är ungefär samma sak som att säga ”Jag inser vad du menar” men de två meningarna använder sig av olika sinnes-ord (”hör” respektive ”inser”), som engagerar olika sinnen (hörsel respektive syn).
- Använd mat! Ja, du läste rätt. Mat är en stark påverkare eftersom den, förutom synen, även engagerar sinnena smak och lukt. Smak och lukt har ofta starka referenser till specifika saker och ger dessutom starka upplevelser. Känner du pepparkaksdoft tänker du antagligen ”jul” och intalar du dig att du ska bita i en citron så känner du troligtvis att det rinner till lite saliv i munnen. 🙂
- Vissa personer tar till sig information mest genom kroppen. Att få ut ett budskap till dem enbart genom att prata räcker oftast inte. Du behöver ge dem chansen att prova/testa det du pratar om, till exempel låta dem hålla i en produkt eller liknande.
Duktiga presentatörer kan det här. De använder sig av både text, tal av olika slag (tal, musik mm), bilder och låter sin publik testa saker de pratar om. Ibland inkluderar de även lukt och smak genom att dela ut godis, frukt eller annat ätbart. De VET att om de engagerar flera sinnen hos publiken har de mycket stor chans att nå ut och – in – till de allra flesta.
Tips! Läs den prisbelönta boken ”Sensorik och marknadsföring”. Den lär ut hur man engagerar människors sinnen vid köp och konsumtion av olika produkter.
Läs mer om boken här