Jag blir ofta tagen av storheten i samtal. Tänk vad ett samtal kan innebära, innehålla och innesluta! Och utesluta…
För nästan fem år sedan ramlade jag på ett inlägg på Entreprenör24 med titeln ”Baksidan på myntet”. I inlägget skriver Sanne Aronsson om det som vi företagare/entreprenörer helst inte pratar om, det som av någon anledning ”inte får finnas”. Det som vi kanske tror skulle få andra att tycka att vi är inkompetenta/misslyckade/kassa/opålitliga. Hon avser naturligtvis det faktum att vi inte alltid är så lyckade, att vi – faktiskt – ibland misslyckas. Att vi har motgångar.
Och att vi, när vi inte pratar om det gör det hela ännu värre.
Jag har sparat länken till det här inlägget och lägger ut det på Facebook med jämna mellanrum eftersom jag anser att vi måste prata om det här med att ”misslyckas”. Ju fler vi är som ”vågar” tillstå att det finns dagar då det är tufft, desto mer kan vi hjälpa varandra. Det är ju egentligen självklart, men jag undrar: Hur många gånger berättar du att det ibland är tufft att driva ditt företag? Berättar du överhuvudtaget om de affärer du inte får i hamn? Delar du på sociala medier att du är i det närmaste panikslagen för att du inte är säker på att du kommer att kunna betala dina räkningar?
Jag har inga större problem med att tillstå att det ibland är ur-jobbigt att driva företag. Och tackochlov så har jag flera vänner/kollegor som jag kan prata med om detta. Vänner, som inte duckar för att det jag säger är av den lite negativa arten och inte det vanliga ”Jippie! Jag driver ett företag och allt är superbra.” Det är snarare så att de uppskattar min ärlighet och att vi i dessa samtal ofta hamnar i nya fantastiska idéer till olika affärsidéer, produkter och tjänster.
Jag vill tacka Anneli Pettersson, Jaana Smolander och Karin Wells för dagens samtal. Samtal med innebörd, innehåll och inneslutningar.
Och framför allt: helt utan uteslutanden. 🙂