Frågan kanske kan tyckas konstig, men är det inte. En förändring börjar vid olika tidpunkter för olika individer. Det är helt naturligt. Är förändringsledare uppmärksamma på detta faktum blir det enklare att kommunicera effektivt i en förändring.
”Förändringen börjar naturligtvis när vi i förändringsledningen lanserar den!”, är ett vanligt svar på frågan. Det svaret är en sanning med många modifikationer.
För det första så har förändringsledningen antagligen arbetat med förändringen i flera veckor (eller månader) innan den lanseras. För dem började förändringen då, för flera veckor eller månader sen. De ligger långt fram i förändringsprocessen.
För det andra så är själva lanseringen bara ett startskott för förändringen. Det betyder inte att förändringen nödvändigtvis sätter igång. För dem som hör om förändringen för första gången så är förändringen helt ny. De flesta har då ingen kunskap om förändringens varför, vad, hur och när. Ibland missar förändringsledningen att kommunicera detta eftersom förändringen upplevs ha varit igång så länge på grund av att de har arbetat med förändringen i veckor eller månader. Kommuniceras inte varför, vad, hur och när kan man räkna med att förändringen inte sätter igång.
För det tredje: om en person ska ta till sig en förändring och börja sin egen, personliga förändringsresa krävs det att personen upplever att förändringen påverkar honom/henne på ett personligt plan. Om förändringens varför är alltför luddigt och/eller opersonligt kan det av personen upplevas som irrelevant, inget för honom/henne. För den här personen har då ingen förändring börjat.
Så – När börjar en förändring? Egentligen? Och för vem?
Sen kommer ju nästa fråga: När är förändringen klar? Det skriver jag om nästa vecka.