Mervärde – ett relativt vanligt ord i dagens värld. Vad betyder det?
Svenskt Ekonomilexikon definierar mervärde så här:
den ökning av värdet på en vara eller tjänst som uppstår i ett produktions- eller distributionsled.
En ren ekonomisk term, alltså.
Men det är ju inte riktigt så många av oss tänker när vi hör ordet ”mervärde”, eller hur?
Ofta uppfattar vi nog ”mervärde” som allt, utom själva produkten/tjänsten, som tillför det där lilla extra som påverkar kunden att köpa din produkt/tjänst istället för någon annans.
Ords betydelse är alltid av stort intresse för mig som är kommunikatör. Det är ofta min roll, som kommunikatör, att tydliggöra ords betydelse i ett visst sammanhang. För det är tydligt, åtminstone för mig, att ett och samma ord kan betyda olika saker i olika sammanhang/situationer. Det betyder att jag som kommunikatör kan ha en stor påverkan på hur ord uppfattas.
Min roll som kommunikatör är dock aldrig att vara ”pilot” – det är verksamheten som ska styra vad som ska kommuniceras – och hur. Som bisittare eller co-pilot kan jag dock som kommunikatör hjälpa till att skapa mervärde för en verksamhet/organisation.
Som jag brukar säga: kommunikation förändrar vär(l)den.
PS. Min devis i detta sammanhang är: ”Leverera alltid mer än du har lovat”. Det ger garanterat en upplevelse av ”mer värde” för kunden. 🙂 DS.
#bloggutmaning #FBUSEPT2016 #mervärde @bloggsucce #mittföretag #comcath.se