Ett ögonblick. Hämtar sidan.....
bg

Hisspitch

Hisspitch

Hisspitch. Eller hisspresentation. Det vill säga en KORT presentation av dig och vad du kan. Det kallas för hisspresentation eftersom den ska hinnas med på den tid det tar att åka i samma hiss med personen du helst vill arbeta med eller för. Innan hissdörrarna öppnas igen ska du ha fått personen så intresserad av dig att den vill veta mer. Och det handlar ofta om max 30 sekunder. Inte sällan ännu kortare tid. Många människor är ytterst otåliga och vill snabbt veta om det är värt att lägga tid på att lyssna på vad du vill säga.

Det betyder i klartext att du inte kan berätta allt som står i ditt CV och/eller allt du gjort i ditt liv. Saken är den att din hisspitch egentligen inte fokuserar på dig, den fokuserar på din mottagare. Naturligtvis ska du berätta om dig, men på ett sätt som är till nytta för din mottagare.

Alltså: vad har du att erbjuda personen? Vad är nyttan för personen att lyssna på dig?

Det här är inget nytt. Du har säkert hört detta till leda: ”anpassa ditt budskap till kunden, till din mottagare”. Och så lägger vi ner tid på att formulera vår hisspitch utifrån en tänkt drömkund/drömarbetsgivare och liknande. Samt tränar in den. Som ett rinnande vatten. För att sen leverera den på ett starkt, tydligt och säljande sätt.

Ibland fungerar det. Och ibland inte… För om du använder exakt samma hisspitch till olika personer så blir den inte tillräckligt ”mottagar-anpassad”. VARJE person är en egen individ med egna agendor, önskemål, behov och förmåga att ta in det du säger. Du behöver, med andra ord, ett oändligt antal olika hisspitchar. Faktiskt lika många som det antal personer du träffar.

Blev det jobbigt nu?

Kanske, eller så ser du det som en självklarhet. Naturligtvis bör du kommunicera olika till olika personer. Du kan ha en mall att utgå ifrån, men du behöver anpassa ditt grundbudskap så att det träffar rätt hos den person du just för tillfället har framför dig.

Det gäller att träna. Och träna igen. Och igen. Och igen… När din grundpitch sitter kan du antagligen variera den i all oändlighet för du pratar ju om det ämne du kan bäst:

Dig själv!

Ingen kan slå dig i det ämnet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

MENY