Ett ögonblick. Hämtar sidan.....
bg

”Vi har inget att informera om!”

”Vi har inget att informera om!”

Vi har inget att informera om!

Oj! Så ofta jag får höra detta när jag påpekar för förändringsledare att de behöver kommunicera tydligare, mer mottagar-anpassat och mer frekvent.

Jag kan förstå dem. De visar mig vad de har informerat om: budskap om hur förändringen framåtskrider, vilka milstenar som har uppnåtts, vad förändringen ska ge för resultat och varför förändringen behöver genomföras just nu. Massor av budskap av karaktären ”Vad?”, det vill säga information OM förändringen.

Det som verkar vara betydligt svårare är att kommunicera FÖR förändring…

I frasen ”kommunicera FÖR förändringen” ligger två viktiga budskap till förändringsledare:

  1. Du behöver kommunicera = samspela med dina förändringsutsatta medarbetare, inte endast informera dem. I klartext betyder det att du interagerar med de förändringsutsatta och ger dem möjlighet att interagera med dig. Exempel på detta kan vara:

    • Lyssna efter kommentarer, frågor och andra reaktioner på dina förändringsbudskap. Och – svara på dem…!
    • Bjuda in till dialog om förändringsbudskapen. Dialoger ger ofta nya infallsvinklar som kan bidra till en ännu bättre förändring. Dessutom bidrar de till delaktighet i förändringen!
    • Skapa möjligheter att ställa frågor, till exempel genom digitala frågelådor. Svara också på de frågor som kommer in, inte enbart till den som ställt frågan utan till alla som är utsatta för samma förändring.

 

2. Att ”kommunicera FÖR” förändring handlar om att vara sändar- och mottagarorienterad SAMTIDIGT. I klartext betyder det att budskap om ”Varför?”, ”Hur blir det för mig/oss?” samt  ”Får jag testa nya saker?” är minst lika viktiga som budskap om ”Vad?”.

 

Med risk för att vara tjatig: det handlar alltså om att ge svar på de frågor som de förändringsutsatta medarbetarna har.

 

Det här är något av det som förändringsledare får träna på under Mangoutbildningen™️ – en utbildning i strategisk förändringskommunikation i praktiken.

Utbildningen är i sanning mycket praktisk och alla deltagare får arbeta med aktuella förändringsprojekt i sina respektive organisationer. De får dessutom återkoppling på sina kommunikationsinsatser i förändringsprojekten.

En öppen Mangoutbildningen™️ genomförs den 30/1 + 20/3 (två heldagar).

I Västerås.

Läs mer här:  https://comcath.se/mangoutbildningen/

 

©Cath-signatur 1

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

MENY