Det är inte sällan som människor, när de utsätts för en förändring, upplever att förändringen kommer som en blixt från en klar himmel. De kan tycka att förändringen inte på något sätt hänger samman med den verklighet som de upplever att de har. Det är lätt att bli blockerad om man känner så här, för en förändring utan ett sammanhang får mindre betydelse. För att något minska den upplevelsen kan det vara bra att visa på att den aktuella förändringen passar in i ett historiskt skeende, att den är en naturlig följd av saker som varit.
Nytillträdda chefer vill gärna visa initiativ och handlingskraft och presenterar därför förändringar som helt egna idéer. Men är det så effektivt? Oftast är det är mycket lättare att få förståelse för förändringar om de förankras i det som varit. I organisationen finns ett kollektivt minne av genom åren framgångsrikt genomförda förändringar och utvecklingsprocesser. Att knyta an till organisationens kollektiva minne underlättar förändringsarbetet. Hur gör man när man kastar en boll? Man för handen med bollen en bit bakom huvudet för att få riktigt bra fart framåt i kastet. Likadant är det med förändringskommunikation. För argumentationen bakåt till tidigare kundundersökningar, äldre projekt eller tidigare framgångar för att få kraft framåt i förändringsarbetet.
Exempel:
Ett framgångsrikt förändringsarbete i en offentlig förvaltning byggde till stora delar på att mellancheferna i förvaltningen först redogjorde för de mest framgångsrika förändringarna under deras respektive tid i organisationen. Det var inte svårt att i det materialet hitta naturliga utgångspunkter för den nödvändiga förändringen.
En annan metod för att sätta in förändringen i ett sammanhang är att ta hjälp av andra budskap i organisationen. Ett helt annat projekt kan peka i samma riktning. En omvärldsanalys eller marknadsundersökning som ändå ska presenteras kan användas för att belysa behovet av förändring. Även externa media kan användas. Artiklar om exempelvis branschen, om konkurrenter eller om teknikutveckling kan belysa den egna organisationens behov av förändring.
………………………………………..
Ovanstående är ett utdrag ur boken ”Mango i huvet. Strategisk förändringskommunikation i praktiken”, skriven av Beatrice Arnesson och mig, Cath Blomkvist
Boken kan du köpa här.