Ett ögonblick. Hämtar sidan.....
bg

Kommunikation eller informationskastning?

Kommunikation eller informationskastning?

 

Häromveckan ”upptäckte” jag hur sanslöst mycket kommunikation jag håller på med dagligdags.  Bilden ovan är en summering av vad jag höll på med just den dagen: jag skrev en offert, designade en utbildningsmapp, skickade informationsmaterial till en presumtiv kund, gjorde inlägg samt kommenterade andras inlägg på sociala medier, uppdaterade min hemsida och pratade med flera personer i telefon.

Och, som så ofta numea, slog det mig att det är ganska knivigt att kommunicera effektivt. Det är galet mycket att hålla koll på. Jag är kommunikationskonsult och så kallad expert på området. Jag tycker ändå att det inte är det lättaste att välja ”rätt”. Det är nämligen många olika val som ska göras innan själva kommunikationen kan sättas igång.

Och förhoppningsvis bli regelrätt ”kommunikation”…

Val, val, val..

För det första behöver vi tänka på med VEM vi kommunicerar. Det är viss skillnad på hur vi kommunicerar med en medarbetare, en chef, vår partner, en vän, en bekant, en befintlig kund, en presumtiv kund, en ambassadör, en leverantör eller kanske en möjlig samarbetspartner? Och så vidare.

Utifrån mottagare/målgrupp ska sen budskap formuleras. Vad vet målgruppen om det jag vill förmedla? Hur mycket fakta/information behöver jag förmedla? Ska jag ha bilder och/eller illustrationer för att göra mitt budskap tydligare? Vilket språk bör (och kan) användas? Formellt, personligt, tekniskt, vardagligt, kompis-aktigt eller…? Vilka ord funkar och vilka funkar inte?

Dessutom behöver vi välja vilka kanaler vi ska kommunicera i/genom. Det finns ju alla möjliga (och omöjliga?) kanaler, till exempel:

Telefonsamtal, mail, chat, sociala medier-inlägg, bloggeri, sms, film, kommentera inlägg, offerter, brev, fakturor, trycksaker, annonser, visitkort, möten, utbildningar med mera…

(Du som tycker att delar av ovanstående kanal-exempel inte är egentliga kommunikationskanaler – tänk ett varv till. Kommunikation betyder ”samspel mellan människor”…)

Och – i all kommunikation är det bra om du har koll på NÄR din kommunikation ger bäst effekt. Timing är, som bekant, mycket viktig.

Allt ovanstående är nödvändiga ingredienser i en kommunikations-insats. Alla ingredienser påverkar hur din kommunikation tas emot och uppfattas. Och hur DU uppfattas. Det är alltså också ett viktigt val: hur VILL DU bli uppfattad?

Respons

Men! Ingen kommunikation uppstår förrän du fått en respons/återkoppling/feedback på den information du skickat ut. Så hur väljer du att se till att du kan få respons?

Mitt val av respons-möjlighet på det här inlägget är just denna fråga till dig ovan:

”Så hur väljer du att se till att du kan få respons?”

Om du svarar/kommenterar på det här inlägget, så blir det en kommunikation oss emellan ( kommunikation = samspel mellan människor).

Om du inte svarar/kommenterar så har jag bara åstadkommit ett nytt informations-kastnings-inlägg.

Så är det faktiskt.

Kommunikation förutsätter ett samspel mellan människor.

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

MENY