Ja, tiden flyger verkligen iväg. Nästan ett år sen senaste inlägget i min blogg… Illa.
Men det är bara att ta nya tag.
Här bjuder jag på något som har sitt ursprung från låååång tid tillbaka.
……………………………………………………………
Förändring har genomsyrat mitt liv, både professionellt och privat.
Häromdagen hittade jag dokumentation från en föreläsning jag höll 1999, för ett gäng kommunikatörer på Ericsson. På den tiden utsattes i stort sett varenda medarbetare för riktigt stora förändringar och jag var ansvarig för förändringskommunikationen på ett av Ericssons dåvarande affärsområden.
Titeln på föredraget var “Communicating under stress”, och syftet var att tipsa om några verktyg för att hantera den stress som ofta uppkom för dem som arbetade med förändringskommunikation.
Här nedan är sammanfattningen av föredraget.
Det mesta är nog lika aktuellt även idag…
Det mesta är nog lika aktuellt även idag…
Tools for coping with stress during huge change processes
* There is ALWAYS time for communication planning! Use a planning model
* It is easy to forget things when you are stressed – use check lists
* Time is of great shortage when everyone is under stress – use time schedules
* Prepare management etc for what might happen – make scenarios
* Questions & Answers – remarkably good tool, for a lot of people…! Including you.
* To be prepared of new reactions from different target groups – follow up!
* ALWAYS have a plan B!
* Decide early what your ethical guiding lines and limits are
* Think, before the change / crisis, of how you will handle the loyalty issues
* Debriefing – you need someone to talk to (preferably a person outside your own organization)PS.
Senare blev det en bok och en utbildning baserat på bland annat ovanstående verktyg samt erfarenheter från många års förändringskommunikations-arbeten / -uppdrag. Boken heter Mango i huvet? och utbildningen Mangoutbildningen.
DS.
* There is ALWAYS time for communication planning! Use a planning model
* It is easy to forget things when you are stressed – use check lists
* Time is of great shortage when everyone is under stress – use time schedules
* Prepare management etc for what might happen – make scenarios
* Questions & Answers – remarkably good tool, for a lot of people…! Including you.
* To be prepared of new reactions from different target groups – follow up!
* ALWAYS have a plan B!
* Decide early what your ethical guiding lines and limits are
* Think, before the change / crisis, of how you will handle the loyalty issues
* Debriefing – you need someone to talk to (preferably a person outside your own organization)PS.
Senare blev det en bok och en utbildning baserat på bland annat ovanstående verktyg samt erfarenheter från många års förändringskommunikations-arbeten / -uppdrag. Boken heter Mango i huvet? och utbildningen Mangoutbildningen.
DS.